Recensie // Becky Albertalli – Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld

4.5/5

Zo! Mijn allereerste recensie op mijn allereerste blog. Dit is waarlijk een heuglijk moment.

Ik heb veel met mezelf overlegd (ja, dat doe ik) over de vraag met welk boek ik mijn blog zou moeten starten. De kick-off zeg maar. Welk verhaal zou de eer moeten krijgen om dit nieuwe tijdperk in te luiden? Misschien doe ik nu een beetje dramatisch, want het is maar een eerste recensie van mijn EPISCHE BLOG. Toch ben ik na een hoop gebakkelei (wederom met mezelf) tot een besluit gekomen:

Omdat ik dit boek niet alleen ontzettend leuk vond, maar bovendien ontzettend relevant, heb ik ervoor gekozen om…

*tromgeroffel*

Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld voor mijn allereerste recensie te kiezen!

Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld

Maar zo veel was duidelijk. Hier komt de recensie:

Simon vs. gaat over… tja, Simon, een jongen met superleuke vrienden, een enorme liefde voor oreo’s, een hond met de naam Bieber en een groot geheim. Simon heeft namelijk een penvriend die net als hij homo is, een penvriend van wie zelfs hij de identiteit niet weet. Alles wat hij wél weet, is dat hij Blue (de nickname van de grote onbekende) eigenlijk best wel een beetje leuk vindt. Probleem is alleen dat Monkey Asshole, ahem, Martin Addison zijn mailtjes aan Blue heeft gezien en hem er nu mee chanteert. Hij wil dat Simon hem in contact brengt met Abby, die pas een paar maanden bij hen op school zit en op wie iedereen blijkbaar meteen verliefd is geworden, tot grote frustratie van sommigen. Omdat hij Blue (en zichzelf, en wat ze samen hebben, wat het ook moge zijn) wil beschermen, stemt Simon toe. Maar heeft Abby hier wel zin in? En weet Simon wel zeker dat hij niet wil weten wie Blue is?

Ik vond Simon vs. echt een ontzettend leuk boek. Niet alleen heeft Becky Albertalli haar hart en ziel in het verhaal gelegd, dat overduidelijk met veel plezier is geschreven, ook worden er enkele interessante vragen gesteld. Zo stelt Simon de vraag aan Blue waarom alleen niet-hetero’s uit de kast moeten komen, wat een heel ongemakkelijke gebeurtenis is. Zou niet iedereen uit de kast moeten komen?
De liefde waarmee Becky over Simon heeft geschreven, komt ook naar voren uit zijn karaktertrekken: ik vond hem oprecht een leuke jongen. Soms kan je je absoluut niet met een hoofdpersonage identificeren, maar dat was nu absoluut niet het geval. Ik kon zijn sarcastische humor en bij vlagen cynische inslag wel waarderen. Daarnaast werd de interactie tussen Simon en zijn vrienden heel levendig beschreven, wat het onderlinge gekibbel ontzettend leuk om te lezen maakte.
En nog iets over liefde: het liefdesverhaal tussen Simon en Blue was te schattig om niet in een zwijmelbui te belanden. Precies zo onhandig, lief, pijnlijk, verstoord door misverstanden, foute keuzes, versprekingen en blunders als je je maar kunt wensen! De ontknoping was een beetje voorspelbaar, maar de schattigheid en toch ook oprechtheid van het einde veegt dat bezwaar wat mij betreft wel tien keer van tafel. Een boek om blij van te worden.
En wie houdt er niet van oreo’s?

Becky Albertalli – Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld
Vertaald door Astrid Staartjes
Blossom Books, €17,50

4 gedachtes over “Recensie // Becky Albertalli – Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld

  1. Tineke zegt:

    Dit lijkt mij echt een heel leuk boek! Breng je hem voor me mee volgend weekend? Dan krijg jij duizend stukjes weer terug hihi.

    Succes met je blog! Volgens mij komt dat wel goed 🙂

    Like

Geef een reactie

