Recensie // Ingrid Kluvers – Altijd anders

Ik mocht de schrijfster van dit boek ontmoeten! Hier kun je lezen hoe dat ging.

3,5/5 sterren

Joop is vijftien-bijna-zestien en heeft er niet zo lang geleden een halfzusje bij gekregen, Emma. Natuurlijk moet ze even aan haar wennen, want het is niet niks als je er ineens een familielid bij krijgt, maar nu wil Emma ook ineens dat ze hun onbekende opa gaan ontmoeten in Parijs! Joop weet niet wat ze moet vinden van al die familieuitbreidingen en net zomin weet ze wat ze aan moet met Sophie, de nieuwe vriendin van haar beste vriend Dennis. Het lijkt wel of Sophie háár plek in hun vriendengroep en in de band wil inpikken! Als Joop merkt dat ze zich aangetrokken voelt tot Naomi, de beste vriendin van Ema, ontdekt ze iets wat ze lang heeft willen ontkennen.

‘Altijd anders’ was een leuk, luchthartig boek waarin zware onderwerpen niet vermeden worden. Ingrid Kluvers is niet bang om belangrijke kwesties aan de kaak te stellen, maar dat doet ze dan wel weer op een heel lichte en toegankelijke manier. Niet alleen seksualiteit, maar ook actuele gebeurtenissen spelen een rol in dit boek.

Want Joop gaat op zoek naar zichzelf: wie is ze, ‘wat’ is ze? Is ze ‘gewoon hetero’ zoals haar zus Emma het noemt of ze is wat anders? En wat is dat eigenlijk, ‘gewoon’? Ik vond dat Ingrid Kluvers deze vragen op een heel positieve manier behandelt, met een mooie moraal op het eind: namelijk dat er niks mis is met anders zijn.
Ik vond ‘Altijd anders’ leuk om te lezen. Het thema spreekt me erg aan, de gebeurtenissen zijn goed te volgen en logisch en de personages zijn realistisch beschreven. Soms kon ik Joop echt even niet uitstaan, maar ik kon me wel goed met haar identificeren. Het was interessant om in het hoofd te ‘zitten’ van een jong meisje dat op zoek is naar zichzelf en worstelt met de wereld om haar heen. Wel vond ik dat Joops overdenkingen soms wat belerend werden en ook een beetje te stellig leken voor een meisje van vijftien. Ze leek soms zo rotsvast overtuigd te zijn van hoe de wereld in elkaar zit dat het net was of ik de auteur hoorde spreken in plaats van het personage. Toen ik vijftien was, was ik volgens mij niet zo zeker van mijn zaak als Joop. Dat stoorde me een beetje.
Daarnaast was de schrijfstijl ook niet helemaal mijn ding. Er waren veel korte zinnen, waardoor de tekst een nogal hakkelende indruk maakte. Verder vond ik het jammer dat er niet zo veel beschreven werd, want ik vroeg me soms af of hoe ik me sommige plekken en mensen moest voorstellen. Gelukkig heb ik wel een beetje fantasie, dus ik redde me wel.

‘Altijd anders’ is een heel leuk boek dat je alleen al moet lezen vanwege het thema. Het is niet perfect, maar dat doet niks af aan het feit dat dit een heel lief, leuk, romantisch (!) boek is.

Ingrid Kluvers – ‘Altijd Anders’
Uitgeverij Moon
ISBN: 9789048828357 / 9789048828364

Een gedachte over “Recensie // Ingrid Kluvers – Altijd anders

Geef een reactie

