Verslag // Bezoek bij uitgeverij Moon!

Niet zolang geleden mocht ik met de YA-leesclub waar ik bij zit (Young & Awesome Readers Venstra – like ons op Facebook!) op bezoek bij Uitgeverij Moon. Deze uitgever heeft niet alleen The Mortal Instruments-serie gepubliceerd, maar ook Als ik blijf van Gayle Forman en de Hush hush-serie van Becca Fitzpatrick! Ik vind dit superleuke series en het was dan ook heel erg interessant om op visite te gaan bij de uitgever die verantwoordelijk is voor de Nederlandse edities ervan. Komende zomer verschijnen er nog meer geweldige boeken bij Moon, ik kan niet wachten.
Uitgeverij Moon is gevestigd in een prachtig ruim pand vlakbij metrostation Overamstel, Amsterdam, en hoort bij Overamstel-uitgevers (net als uitgeverij Voetbal Inside trouwens, dat vond ik wel grappig). Middenin het gebouw staat een enorme boekenkast met een exemplaar van elk boek dat bij de uitgeversgroep verschenen is. Dat was echt heel erg cool om te zien!

Het bezoek
We werden warm onthaald met thee en koekjes (oreo’s, yum!) en het gesprek verliep meteen soepel. Uitgever Marieke Woortman, evenals een redacteur. Ze vertelden overal hun werkzaamheden en vroegen ons naar onze leesgewoonten. We mochten hen zelfs tips geven over hoe ze meer mensen konden bereiken! Is het bijvoorbeeld een goed idee om de YA-kast naast de volwassenafdeling te zetten of moet hij toch in de buurt van de kinderboeken staan? En wat moet er precies op de flaptekst van een boek staan? Blijkbaar is het soms een behoorlijk karwei om een pakkende tekst te bedenken! Persoonlijk vind ik dat er niet te veel info moet worden weggegeven; een flaptekst moet interesse opwekken, dat kan net zo goed met een paar mysterieuze of intrigerende zinnen. Het is net als met een filmtrailer: laat niet te veel zien/weten, want anders hoeven mensen de film niet meer te zien.

Altijd anders
Na het gesprek kwam schrijfster Ingrid Kluvers binnen, schrijfster van het boek ‘Altijd anders’ dat begin april bij uitgeverij Moon is verschenen. We mochten het boek alvast lezen (we hadden allemaal een manuscript op A4-formaat gekregen) en nu mochten we er met Ingrid Kluvers over praten! Hier had ik erg naar uitgekeken, want was heel benieuwd naar wat ze allemaal over het verhaal te vertellen had. En toen bleek dat ‘Altijd anders’ een derde deel in een serie was! Ik had dat helemaal niet door toen ik het las, waaruit blijkt dat je het boek dus heel goed los kan lezen. Dat komt onder andere doordat ‘Altijd anders’ voor een wat ouder publiek geschreven is dan deel een en twee. Dat is ook goed te zien aan de vormgeving, die afwijkt:


Ingrid Kluvers vertelde dat het hoofdpersonage Joop gebaseerd is op een meisje met een homoseksuele vader dat ze kent. Ze vond het belangrijk om jongeren, die vaak zo min mogelijk willen opvallen, te laten zien dat anders zijn niet erg is. Joop kan echter niet anders dan opvallen, want ze heeft in totaal vier ouders: ze is de dochter van een homoseksueel stel en een lesbisch stel. Dat valt natuurlijk op, maar voor haar is het normaal. Daarnaast ontdekt Joop de in loop van het boek haar eigen seksualiteit: is ze ‘gewoon hetero’, zoals haar halfzus Emma het uitdrukt, of is ze toch iets anders? (Ik heb een recensie over ‘Altijd anders geschreven. Wil je weten wat ik vond? Klik dan hier).
Het was erg leuk om met Ingrid Kluvers over haar boek te praten. Niet alleen hadden we het over praktische zaken, zoals de (overigens supermooie) omslag, maar ook over hoe actueel het thema van ‘Altijd anders’ is. Het past ontzettend goed in het kader van diversiteit in boeken (qua geaardheid, gender, geloof en etniciteit etc.) en gaat bovendien op een ontspannen manier met dit onderwerp om. Niet alleen heeft Joop een bijzondere gezinssituatie, ze is daarnaast zelf op zoek naar wie ze is en wat haar geaardheid is. Ik vond dat Ingrid dit op een bijzonder manier in haar boek naar voren bracht: Joops thuissituatie en persoonlijke worstelingen worden niet gepresenteerd als een ontzettend dramatisch gegeven, maar als de dagelijkse realiteit: voor Joop is het allemaal normaal. En om haar verhaal op zo’n positieve manier beschreven te zien worden, vond ik erg verfrissend: door iets te presenteren als normaal, wordt het ook sneller ervaren als normaal. En dat is wat diversiteit ook in wezen is: normaal. Zijn we niet allemaal anders?

Rondleiding!
Na het gesprek met Ingrid Kluvers kregen we een rondleiding door het gebouw, waarbij de coole banken in de loungeruimte mochten bewonderen en een kijkje mochten nemen bij onder andere Hebban, dat in hetzelfde gebouw zit. We kregen een leuke goodiebag met een boek dat me superleuk lijkt en dat van de zomer in het Nederlands bij Moon verschijnt: ‘Did I mention I love You?’ van Estelle Kamane. Ik ben er nog niet in begonnen, maar je kan binnenkort een recensie verwachten!

Al met al vond ik het een heel geslaagd bezoek, ook al moest ik helaas wat eerder weg. Moon is een leuke uitgeverij waar heel veel boeiende boeken voor ons gemaakt worden! Hartelijk bedankt dat we langs mochten komen, Moon!

3 gedachtes over “Verslag // Bezoek bij uitgeverij Moon!

Geef een reactie

