Recensie // Noelle Stevenson – Nimona

5/5 sterren! Ja, ik meen het!

ASHDJHRJJGGKDGLFLLLJDJHDJK
Ik wou dat ik dit boek weer voor de eerste keer kon lezen.
Wát een avontuur was dat, zeg.

Nimona-eeevil

Nimona is een jonge gedaanteverwisselaar met een zekere bloeddorstige inslag. Ze biedt haar diensten aan aan slechterik Ballister Zwarthart, die al een aantal jaar zonder succes schurkenstreken uithaalt. Wanneer Nimona en Ballister op louche plannen van Het Instituut stuiten, zien ze een mogelijkheid om Het Instituut eindelijk een hak te zetten.

Nimona is de eerste graphic novel die Blossom Books heeft uitgegeven en vormt daarmee een kleine mijlpaal voor de uitgeverij, die tot nu superleuke series als de Edelsteentrilogie heeft uitgegeven (ook een aanrader, trouwens!). Met Nimona hebben ze een pareltje aan hun toch al indrukwekkende fonds toegevoegd, want niet alleen is deze graphic novel retegoed, hij blijft in je achterhoofd hangen als een pakkende melodie. Ik heb het boek een week geleden uitgelezen en sommige scènes spelen nog steeds door mijn hoofd.
In het begin is het even wennen aan de combinatie van beeld en tekst: moet je nou eerst de dialoog lezen of eerst het plaatje bekijken? Daaruit blijkt wel weer wat een noob ik ben op het gebied van strips lezen, want na de eerste drie pagina’s ben je er al aan gewend. Het verhaal begint vrij rustig, misschien wel omdat auteur Noelle Stevenson de onwennigheid van sommige lezers al voorzien had. Nimona komt aan bij Ballister Zwarthart, die ze er snel van weet te overtuigen dat ze een goede handlanger zal zijn. Hij neemt haar aan en Nimona laat zich van haar leukste kant zien.

Im-A-Shark

Zoals je ziet spat de humor er vanaf de allereerste pagina al af: Nimona neemt zich voor je in met haar speelse houding en Ballister Zwarthart vormt een goede tegenhanger met zijn zwaarmoedige aard (en zijn ontzettend tragische verleden uiteraard). De twee zijn onverzettelijk en onverslaanbaar duo, us against the world! Of liever gezegd, het Instituut. Ballister Zwarthart vecht al jaren tegen hen en zijn oude maat Ambrosius Goudzak, omdat hij gelooft dat zij hem gedwongen hebben een schurk te worden. Nu Nimona is opgedoken lijkt hij de strijd eindelijk te kunnen winnen.
Maar al snel blijkt niet alles zo simpel te zijn als het lijkt, want het Instituut heeft meer voor het onverwoestbare duo in petto dan ze hadden gedacht. Maar ik zal verder niks meer verklappen over het plot, want ik vind toch vooral dat je boek zelf moet lezen.

Het enige dat ik kan verklappen is dat het superspannend wordt. En dat Nimona mijn favoriete gedaanteverwisselaar ooit is. En dat de wereld die Noelle Stevenson opbouwt in haar graphic novel je het verhaal inzuigt, waardoor je bijna zou willen dat je ook in die wereld kon leven waar gedaanteverwisselaars, magie en futuristische schuifdeuren die worden bediend door mensen in ridderkostuum echt bestaan!
Ook de illustraties vind ik super, want ik denk dat Noelle de geijkte opvatting ‘less is more’ naar een hoger plan heeft gebracht met haar prachtige illustraties die niet te veel en niet te weinig zijn en het verhaal op elk punt ondersteunen.
Tja, wat kan ik afsluitend anders zeggen dan: koop dit boek! Lees het! Leen het uit! Vraag het terug omdat je het plotseling nog eens wil lezen! ‘Cause I know I will.

Wil je meer weten over Nimona en Noelle Stevenson? Lees dan dit interview op de website van Blossom Books! En lees hier een supercoole preview :).

Noelle Stevenson, Nimona