De allerleukste webseries voor boekenfans #1

Sinds een paar jaar zijn ze helemaal hot: de literary web series. Een bekend boek of een beroemde boekenserie wordt door fans of filmmakers, soms met een heel klein budget, omgetoverd tot een vernieuwende serie video’s die allemaal gratis op internet te bekijken zijn. En als ik vernieuwend zeg, dan bedoel ik ook vernieuwend, want elke webserie geeft weer een nieuwe draai aan een verhaal dat iedereen al kent. Pride and Prejudice wordt een serie vlogs van een jonge student, Jane Eyre is ineens nanny bij een steenrijke CEO en de kibbelende Beatrice en Benedick uit Shakespeare’s komedie Much Ado About Nothing zitten op een middelbare school in Nieuw-Zeeland. Zo worden de klassiekers toegankelijk voor iedereen!
En omdat de stroom van nieuwe webseries niet meer te stuiten is, wijd ik drie (!) blogposts aan de webseries die ik het allerleukst vind. Zet je schrap, want ik kook soms over van enthousiasme.

1. The Lizzie Bennet Diaries (bewerking van Pride and Prejudice)
Omdat mijn liefde voor webseries met deze serie begon, komt The Lizzie Bennet Diaries als eerst aan bod. Hank Green, de broer van Legendarische YA-Auteur John Green, had het idee om het bekendste boek van Jane Austen om te zetten in een serie vlogs al eerder geopperd, maar in april 2012 was het dan zover: de eerste aflevering van The Lizzie Bennet Diaries stond online. Ineens was Elizabeth Bennet geen nette jongedame uit een welgestelde familie op het platteland meer, maar een ambitieuze student die YouTube-video’s gaat maken voor haar scriptieproject. Bijgestaan door haar zussen, lieve Jane en feestbeest Lydia, en haar beste vriendin Charlotte Lu, stort Lizzie zich vol in het leven en prejudice (vooroordelen) is niet van de lucht, vooral wat betreft hipster Darcy (wink wink).

tumblr_inline_mu6utuQVTS1s4t9u9.gif


Ik vind deze serie nog steeds geweldig: de makers hebben een leuke draai gegeven aan de gebeurtenissen aan het boek, maar zelfs als je het boek niet gelezen hebt, is deze serie geweldig. Misschien is dat zelfs beter, want dan kan je de intriges waar deze serie mee vol zit, op zijn meest intens beleven. Met 100 afleveringen van elk 5 à 6 minuten is er genoeg tijd om je helemaal onder te dompelen in de wereld van Lizzie Bennet.

Format: vlogs
Aantal afleveringen: 100
Gebaseerd op: Pride and Prejudice, Jane Austen
Genre: romantiek, komedie
(Kijk ‘m hier!)

2. Nothing Much to Do (bewerking van Shakespeare’s Much Ado About Nothing)
Deze web serie staat bij mij nog steeds stip op nummer één bij mij, want ik ben nog steeds helemaal weg van deze bewerking van Shakespeare’s komedie Much Ado About Nothing. Het is een klassiek verhaal vol hilarische misverstanden, rivaliteit en listen. De hoofdpersonen Beatrice en Benedick bevinden zich niet in het Italiaanse stadje Messina, maar op een middelbare school in Nieuw-Zeeland. Good guy Don Pedro is geen prins, maar president van de studentenraad. Maar wat niet veranderd is, is het geweldige gekibbel tussen Beatrice en Benedick, die om onduidelijke reden een enorme hekel aan elkaar hebben. Als hun vrienden Claudio en Hero wat met elkaar krijgen, besluiten die dat het hoog tijd is dat Bea en Ben het bijleggen.

tumblr_inline_ng14x2svd31s379bd

Ondertussen is er van alles gaande in de webserie die zich over drie Youtube-kanalen afspeelt, waarbij de sullige Dogby en Verges achter een vermiste kat aan gaan en tussen de bedrijven door per ongeluk een complot ontrafelen.
Deze webserie zit zo vol plezier, leven en boeiende personages dat ik de afleveringen die op het moment dat ik hem ontdekte online stonden achter elkaar bekeken heb! En dat terwijl de makers van deze serie alle vier rond de negentien à twintig tijdens de opnames. Ze hebben er een prachtige serie van gemaakt die ik zo zou kopen als hij op DVD zou verschijnen.

Format: vlogs
Aantal afleveringen: 82
Gebaseerd op: Much Ado About Nothing, William Shakespeare
Genre: romantiek, komedie
(Kijk ‘m hier!)

3. Call me Katie (bewerking van Shakespeare’s The Taming of the Shrew)
Weer een bewerking van een van Shakespeare’s komedies! Ik smul ervan.
Ooit de film Ten Things I Hate About You gezien, je weet wel, die ene met Heath Ledger? Nou, die is gebaseerd op het toneelstuk The Taming of the Shrew van William Shakespeare. Die man schreef best heel leuke dingen. Welnu, ik presenteer aan u: Call Me Katie, over een jonge feministische middelbare scholier genaamd Catherine, oeps Katie, en haar zusje Bianca. Van hun strenge moeder mag Bianca niet uit met jongens tot ze van school af is, of totdat Katie ook een date heeft. Wat nooit gaat gebeuren, want Katie haat jongens.
Dun dun duun… dilemma.

tumblr_nzdx7nOuWE1qaa0sjo4_500

Dan verschijnt Luke en die besluit Bianca heel erg leuk te vinden, maar hoe zorgt hij ervoor dat hij met haar uit kan?! Tot nu toe klinkt het nog heel erg als de hiervoor genoemde film, maar vanaf dit punt wijkt het verhaal sterk af. Luke en zijn vrienden vinden een kerel die met Katie wil daten, maar ze stemt zelf ook toe om met hem uit te gaan.
Wat volgt is een wederom een wild avontuur van misverstanden en gevoelens die onverwachts de kop op steken. Ongelooflijk leuk en ook niet zo lang, want met maar vijftig afleveringen kan je hem in één dag kijken (dat weet ik, omdat ik het zelf gedaan heb).

Format: vlogs
Aantal afleveringen: 50
Gebaseerd op: Much Ado About Nothing, William Shakespeare
Genre: romantiek, komedie
(Kijk ‘m hier!)

Dat zijn de eerste drie van mijn favo-webseries. De rest volgt in de komende weken! 😀

Een gedachte over “De allerleukste webseries voor boekenfans #1

Geef een reactie

