Recensie // Amy Tintera – Reboot

3.5/5 sterren

LET OP: dit is een recensie van de Engelse uitgave van Reboot!

Omdat de Nederlandse uitgave van Reboot pas is uitgekomen, vond ik het tijd worden om mijn gedachten over het boek te delen. Toen ik de Engelse versie in april voor maar 9,95 op de kop tikte bij The American Book Center in Amsterdam, wist ik helemaal niet dat het boek vertaald zou worden. Sterker nog, ik dacht dat het wel niet zo veel soeps zou zijn, omdat ik hem al in november had zien staan. Waarom ik Reboot dan toch gekocht heb, vraag je je misschien af. Nou, omdat ik goede ervaringen had met het ‘Blind date with a book’-gebeuren, waarbij een boek in saai papier wordt ingepakt en je slechts aan enkele steekwoorden kan zien waar het verhaal over gaat. Reboot was zo’n mysterieboek en werd aangeduid met de hints ‘Sci-fi’, ‘Waking up after dying’, ‘Republic of Texas’ en ‘Worst newbie ever’.
Dus ik dacht, waarom ook niet?

Wren Connolly, ofwel 178, was dood. 178 minuten later leefde ze weer. Nu is ze getraind om mensen op te sporen. Wren is een zogenaamde Reboot, iemand die is gestorven aan een virusinfectie, maar daarna weer is opgestaan als een moderne Lazarus. Hoe langer je dood bent geweest, hoe sterker en hoe minder emotioneel je bent. Met haar 178 minuten is Wren één van de dodelijkste Reboots in de hele Republiek Texas. Maar dan arriveert 22, in zijn vorige leven ook wel Callum genoemd, en hij is vreemd. Hij is in de verste verte niet zo sterk als Wren, hij lacht steeds en hij lijkt zelfs compassie te hebben met de andere Reboots. Wren was altijd redelijk tevreden met haar leven, maar nu begint ze rebels te worden. En dat is wel het laatste wat haar bazen willen…

‘Reboot’ is een boek vol spanning, intrige en romantiek. Wren, al vijf jaar Reboot, weet alle ins en outs van HARC, of Human Advancement Repopulation Corporation, ze weet dat de mensen bang zijn voor Reboots, ze weet dat ze daar gelijk in hebben, want ze weet hoe ze met al haar onmenselijke kracht mensen kan verwonden of uitschakelen. En ze heeft er plezier in. Ofwel, Wren is een echte badass: bovenmenselijk sterk, slim, stoïcijns. Maar ook ontzettend kwetsbaar, op een manier die ze zelf niet doorheeft, wat haar personage veelzijdig maakt en interessant om over te lezen. Geen Mary Sue, maar een BAMF die weet wat ze waard is.
En dan komt Callum het verhaal binnenwandelen en zet alles op zijn kop. Hij is het compleet tegenovergestelde van Wren, want hij is maar 22 minuten dood geweest voor hij weer op stond, waardoor hij in vergelijking met haar een watje is. Vandaar ‘Worst newbie ever’ dus. Toch brengt hij haar in de war en voelt Wren zich op een vreemde manier naar hem toe getrokken. Ik vond hem echt een schatje, met zijn eeuwige glimlach en de manier waarop hij met Wren omging. Het was erg leuk om over hem te lezen. Hij blijft een beetje tweedimensionaal, omdat we niks vanuit zijn gezichtspunt ervaren, maar het blijft toch een ontzettend leuk personage om over te lezen!

De relatie tussen Wren en Callum (je wist dat dit zou komen) vond ik niet zo sterk, helaas. Hoewel ze heel lief en leuk waren samen, ‘voelde’ ik het niet echt. Ik vind het moeilijk om dit uit te leggen, want het is een persoonlijk voorkeur, maar hun relatie raakte me niet zo erg als bijvoorbeeld die van Clary en Jace uit The Mortal Instruments. Natuurlijk vond ik de romance spannend (want ik houd gewoon van romantiek), maar ik miste die diepere laag die het geheel extra feels geeft. Wel vond ik het positief dat Wren niet meteen op haar blote knietjes voor Callum valt, maar eerder de vloer met hem aanveegt, want ze is superveel sterker dan hij is.
Daarnaast is de schrijfstijl erg fijn; je vliegt door het verhaal heen. Aan de ene kant wordt alles vrij kort en bondig verteld, maar aan de andere kant slaagt Amy Tintera er wel in om de personages, met name Wren, herkenbaar en sympathiek te maken. Het is geen erg bloemrijke stijl, maar dat past volgens mij heel goed bij de vrij duistere, dystopische inslag van Reboot.
Om samen te vatten: Reboot is dus leuk, maar het blijft bij mij steken op 3,5 sterren vanwege gebrek aan feels, lichtjes tweedimensionale personages en het feit dat er maar één gezichtspunt is. Wel ben ik zeer benieuwd naar het tweede deel, want in dat deel worden er wel dingen beschreven vanuit Callums oogpunt! Volgens mij zal dat een groot pluspunt zijn, want het is fijn om vanuit een andere hoek naar de gebeurtenissen en Wren te kijken.
Ik ben The American Book Center dankbaar voor de coole blind date met dit boek, het was zeker de moeite waard.

Amy Tintera, Reboot
Uitgever: HarperTeen