Booktag // Simon Vs.

Hallo luitjes,

Booktags zijn het momenteel helemaal. Mocht je niet weten waar ik het over heb, een booktag is een lijstje met vragen over boeken, of over jezelf én boeken. Voor lezers is het een leuke manier om een blogger beter te leren kennen en voor bloggers zelf is het stiekem heel erg leuk om ze in te vullen. Dus was het ook voor mij eens tijd om helemaal op te gaan in mezelf en de Simon Vs. booktag (gemaakt door de geweldige Eline van All the Feels) in te vullen! Mijn recensie van Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld was de eerste post die op mijn blog verscheen, dus de eerste tag die ik invul kan ook alleen maar over Simon Vs. gaan.

  1. Simon

A book that made you physically smile whilst reading it

Het is heel moeilijk om maar één boek te kiezen, dus dat doe ik lekker niet. Ik heb echt gelachen om Paper Towns van John Green; niet alleen gebeuren de raarste dingen in dit boek, maar ook de personages zijn hilarisch. En dan heb ik natuurlijk vooral over Ben, die honeybunny, die de gekste dingen bedenkt en uithaalt. Bovendien had ik de film al gezien, dus ik kon me zijn rare bekken heel erg goed voorstellen. Paper Towns = best roadtrip EVER.

Daarnaast vond ik Howl´s Moving Castle een echt pareltje. Het is een sprookje in de zuiverste zin van het woord, want de wereld is zó mooi, de personages zijn zó schattig, de schrijfstijl is zó droog en Sophie, de hoofdpersoon, is zó leuk. In welke situatie ze ook terechtkomt, ze maakt er op haar eigen nuchtere manier altijd het beste van. Is er tegenslag? Ze haalt haar schouders op en gaat op zoek naar een oplossing. Het hele boek is gewoon om blij van te worden en dat werd ik dus ook.

Banner Simon vs tag

  1. Blue

A book with really beautiful writing/prose

Het eerste boek dat nu in me opkomt is Wij leugenaars van E. Lockhart, dat gaat over Cadence, die elke zomer op het privé-eiland van haar familie doorbrengt, samen met haar neefje, nichtje en de liefde van haar leven, Gat. Twee jaar geleden is er echter iets gebeurd, iets waardoor ze nu last heeft van migraine-aanvallen, iets… maar ze weet niet meer wat.
Ik vond dit een heel bijzonder verhaal en de schrijfstijl heeft hier erg aan bijgedragen. E. Lockhart wisselt verhalend proza af met sprookjes die telkens net iets anders aflopen. Daarbij gebruikt ze beelden die je eerst in verwarring brengen, maar die de leeservaring bepalen. Zo vergelijkt Cadence haar migraines afwisselend met een reus en met een heks of een ander wezen. Wij Leugenaars grijpt je bij je kladden en laat niet meer los.

  1. Leah

A book that is not very popular, but that you love anywaydaughter of smoke and bone

Daughter of Smoke and Bone van Laini Taylor? Ik heb geen enkel idee of dit boek bekend is in Nederland, maar toen ik hem voor het eerst las was ik meteen verkocht. Denk je eens in: de mistige straten van Praag, de Karelsbrug met zijn standbeelden in nevelen gehuld, een
meisje met blauw haar en een tekenmap onder haar arm, een winkel waar monsters leven, een deur die leidt naar verschillende plekken, het verzamelen van tanden voor een onbekend doel…
Jep, I love it. En kijk dan eens naar die omslag!

  1. Abby

A book that is so cool you wish you’d written it yourself

Uhm, alle boeken ooit? Ik heb zo vaak dat ik een boek lees en bijna boos word dat ik niet zelf op het idee benEdelsteentrilogie gekomen. De Edelsteen-trilogie bijvoorbeeld, of The First Law-serie van Joe Abercrombie. Dat zijn twee heel verschillende boekenseries die ik prachtig vind
om twee verschillende redenen. De Edelsteen-trilogie is een YA-serie over tijdreizen en dat is geweldig want ik houd van tijdreizen en ik hoop daar ooit zelf een boek over te schrijven. Recensies van de eerste twee boeken uit deze serie vind je hier en hier. En Joe Abercrombie is een genie, want The First Law bevat de geweldige mix van actie, geweld, goed uitgewerkte personages en een coole verhaalwereld.

  1. Martin

Your favourite villain, book or non-book

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar Loki staat op de achtergrond van het unlock-screen van mijn telefoon. Hij is mijn eeuwige favoriet, als gevolg van een beschamende obsessie die begon nadat de eerste Thor uitkwam in 2011.
Als ik een favoriete boek-villain moet kiezen, dan wordt het Draco Malfidus, want zijn ontwikkeling in de loop van de Harry Potter-boeken raakt me in mijn weke hartje. Vooral die ene scène uit boek 6 net voordat Harry zoals gewoonlijk iets doms doet… yep, definitely Draco.

  1. Cal

 A book that sat on your shelf for a very long time before you read it and loved it

Ik zou het echt niet weten eigenlijk, maar ik heb Rebel of the Sands van Alwyn Hamilton al een tijdje liggen en ik heb het gevoel dat ik verliefd ga worden op dat boek.

  1. Taylor

The most perfect book in the history of perfect books where you’ve almost reached the point of being slightly annoyed whenever you see the title because by being there it is already bragging about its goodness, and the worst part is that you know they’re right because the book is amazing. (Long story short, favourite book ever)

Deze vraag kan ik gewoon niet beantwoorden of zo… ik zou het echt niet weten! Er zijn zo veel boeken die ik ontzettend goed vind. Om er een paar op te noemen: Anne of Green Gables, want van dat boek zou zelfs de ergste chagrijn vrolijk worden; Pride and Prejudice, want Lizzy is da best en Mr. Darcy kan er ook mee door; The Infernal Devices, want ik heb van geen enkele anders serie zoveel feels gekregen; Red Country, want dat was mijn eerste kennismaking met de wondere wereld van fantasykoning Joe Abercrombie. En zo kan ik nog wel even doorgaan :).

  1.  Spier Family

Who is your favourite chipmunk?

Mijn wat? (Sorry, Eline, voor het niet beantwoorden van deze vraag).

  1. Halloween

Would you rather dress up as a dementor or as a trashcan?

Een dementor, waarom zou ik ooit een prullenbak willen zijn? :O

  1. Oreo’s

What is your favourite kind of Oreo, and your favourite Oreo product?

Ik houd nogal van oreotaart en mijn lieve huisgenoot is een held en heeft er wel eens één voor me gemaakt.

  1. Gender Bender Day

Imagine you could change the gender of any character in any book, who would you change and why? (For example, make Augustus Waters a girl so that TFIOS would’ve been a lesbian lovestory, make Katniss Everdeen a guy so that she couldn’t have volunteered for Prim, etc)

Ik zou weleens willen zien wat er zou gebeuren als Agnieszka de grote boze tovenaar was en de Draak het ‘hulpeloze’ dorpspersoontje. Gewoon omdat ik
benieuwd ben wat voor verhaal Ontworteld dan zou zijn geworden.

  1. Vast houses with tiny windows

 A book that was way different from what you expected it to be (For example, expecting a love story, getting a BAMF shooting everybody)

Leuke vraag! Ik werd aangenaam verrast door The Infernal Devices, want ik dacht dat het een zoetsappig liefdesverhaaltje zou worden over een meisje dat te weinig hersens had om te bedenken welke jongen ze nou liever wil. Toen ik TDI ging lezen had ik nog niks van Cassandra Clare gelezen, dus ik wist niet hoe badass haar boeken waren. Wat ik verwachtte was sneuheid en wat ik kreeg was ENORM VEELOMVATTENDE WERELD met SUPERCOOLE PERSONAGES en SPANNING en INTRIGE.

  1. Finding a shore worth swimming to

Favourite fictional character of all time, book or non-book

Mag ik nog een keer Loki zeggen? En anders vind ik Will Herondale van The Infernal Devices een echte held. Wessa for life!

Banner2 simon vs tag

2 gedachtes over “Booktag // Simon Vs.

  1. Tineke zegt:

    Nice ! Ik ga in oktober naar Praag en heb daughter of smoke and bone nog in de kast staan (en nog steeds dus niet gelezen!). Hij gaat mee op vakantie en dan krijg je hem daarna wel terug denk ik..

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

