Deventer boekenmarkt: mijn boekenbuit!

Vorige week zondag was er weer boekenmarkt in Deventer. Ook ik was erbij en wel voor de allereerste keer. Verwachtingsvol vertrok ik, vergezeld door mijn zus, naar Deventer om al mijn zuurverdiende geld uit te geven aan bundels papier met woorden erop. Uiteindelijk heb ik niet ál mijn geld uitgegeven, maar ik ben zeker over mijn niet al te streng opgelegde budget heen gegaan. Tja, wat zal ik zeggen… het is de schuld van de boeken, ze hadden niet zo naar me moeten lonken. Maar omdat ik me niet kon beheersen, kan ik jullie nu wel al mijn nieuwe aanwinsten showen! Dus grijp je stoel vast en lees snel verder, want ik heb een hoop coole boeken om te laten zien.

Mijn zus en ik zijn op boekengebied altijd heel erg in sync, dus we hadden samen besloten om ons dit keer te richten op fantasy en sci-fi. We hadden geluk; er waren een hoop kraampjes die boeken van dit genre verkochten. Jammer genoeg ga je op den duur bij elke kraam dezelfde boeken herkennen: zo zagen we duizend keer Stephen King, Twilight en Diana Gabaldon, terwijl Joe Abercrombie ernstig ondervertegenwoordigd was! Eigenlijk mogen we niet klagen, want we hebben allebei meer dan genoeg andere leuke boeken gevonden.
Ook moesten we natuurlijk even langs de kraam van Blossom Books, die prachtig aan het water stond. Helaas waaide het als een gek en was de zon op den duur verdwenen, waardoor de arme dames volgens mij stonden te koukleumen. Maar ze hadden zo veel leuke dingen liggen: naast hun boeken, waarvan sommige afgeprijsd waren tot 2,50 (!), hadden ze ook non-books zoals mokken en tasjes en zelfs ingepakte boeken in de trant van ‘blind date with a book’ (wat ik altijd erg cool vind). En het was een succesvolle dag! Onder andere Simon vs. was al op rond het middaguur en de mensen stonden twee rijen dik voor de kraam. Echt leuk dat het zo goed liep. Ik heb bij BB trouwens ook nog iets heel cools gekocht, maar daar kom ik later op terug.

Robert Rankin – Retromancer
Met onze fantasyradar aan (of liever, die van mijn zus) stuitten we op een hoop interessante boeken. In de categorie ‘interessant’ valt ook dit boek, want dit was een deel van de flaptekst:

‘There is big and evil magic upon the face of the Earth, and history has consequently been changed. The Germans have won World War II; America is a nuclear wasteland; and worst of all the breakfast menu at The Wife’s Legs Café in Brentford is serving bratwurst rather than the proper British sausage.’

retromancerIk houd van onwaarschijnlijke scenario’s en what ifs en welke what if is groter dan ‘wat als Duitsland de Tweede Wereldoorlog had gewonnen?’
Eén van mijn doelen voor de Deventer boekenmarkt, of liever, wat ik wilde vermíjden tijdens de Deventer boekenmarkt was thuiskomen met boeken die ik allemaal al kende. Ik merkte namelijk dat ik door mijn boeklezende vrienden en Goodreads vaak bewust op zoek ga naar bekende titels of auteurs, waardoor ik nauwelijks nog boeken ‘ontdek’ zoals ik vroeger in de bibliotheek altijd deed. En dat vind ik best wel jammer, want ik word graag verrast. Daarom ben ik blij dat het me gelukt is om Retromancer te ‘ontdekken’; zelfs al is het een superslecht boek (wie weet), dan word ik alsnog verrast.

T.C. Boyle – Talk Talk
Dit boek gaat over een dove vrouw wiens identiteit gestolen wordt. Wanneer ze zich naar haar tandartsafspraak moet haasten en daardoor door rood rijdt (voel je de irotalk talknie), wordt ze gearresteerd op verdenking van tientallen misdrijven op plekken waar ze nooit is geweest. Cool hè? Oké, de omslag is niet zo mooi, maar daar gaat het niet om, hé.
Tijdens mijn studie heb ik een keer een tekst van T.C. Boyle moeten vertalen, wat zowel leuk als frustrerend was, want de man is ontzettend goed in het schrijven van lange zinnen
vol met beschrijvingen en woordspelingen en er is weinig moeilijker dan het vertalen van woordspelingen. Sindsdien ben ik erop gebrand een keer een heel boek van deze man te lezen. Toen ik de vertaling van ‘Talk Talk’ dus tegenkwam, was de keus al snel gemaakt: deze moest ik lezen, niet alleen om de virtuoze stijl van Boyle beter te leren kennen, maar ook het virtuoze werk van de vertaler te zien.
Daarnaast lijkt een boek dat vanuit het oogpunt van een dove is geschreven me heel erg interessant.

Leigh Bardugo – List en leugens (special edition!)
Natúúrlijk moest ik even langs de stand van Blossom Books, waar een hoop boeken lagen te shinen, waaronder List en leugens, de gewone editie én de special edition. Ik kon me niet inhouden en zo liep ik even later weg met een prachtige special edition van deel 1 in de Kraaien-serie. Mét roodglimmende letters en ‘kleur’-op-snee (zwart). Een aanwinst voor mijn boekenkast, want niets is natuurlijk mooier dan zo’n hardback. Enige probleem: nou moet ik van de volgende delen ook de speciale editie kopen.

listleugens

En verder…
Ik heb nog meer boeken gekocht, maar om deze blogpost niet te lang te maken noem ik die heel kort:

James Herbert – Once…
Het enige dat ik weet is dat het over een man gaat die erachter komt dat elfen, heksen en goblins echt zijn. Dat trok me wel aan, dus wie weet is hij leuk.

R. Garcia y Robertson – Levend verleden
Heel lang geleden vond ik deze in de bieb en nou vond ik hem weer op de boekenmarkt. Een tijdreisromance in de trant van Diana Gabaldon. Deze keer ga ik hem echt uitlezen.

Neil Gaiman – De bende van Anansi
Die flaptekst:

Fat Charlie Nancy is niet dik. Al twintig jaar niet meer. Hij is wel woedend, in de war en meer dan een beetje bang. Want zijn leven staat volledig op zijn kop en dat is allemaal de schuld van zijn vader.

Toen moest ik hem wel meenemen.

Stephen King – De scherpschutter (De donkere toren 1)
Van deze serie zie je altijd alleen deel 28 of zo liggen, dus toen ik deel 1 ineens tegenkwam, dacht ik: waarom ook niet?

Richard Lee Byers – The Year of Rogue Dragons 1, 2, 3
Ik zag deze trilogie liggen en wilde eens wat nieuws proberen. Voor zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit over draken gelezen, dus ik ben erg benieuwd.

En dat waren mijn Deventer-aankopen! Zijn jullie ook naar de boekenmarkt geweest en zo ja, hebben jullie nog wat gekocht?

 

6 gedachtes over “Deventer boekenmarkt: mijn boekenbuit!

Geef een reactie

