Een dag unplugged

Zaterdag 3 september was het zover… ik was een hele dag offline; geen Facebook, geen Youtube. Ik mocht niet op Whatsapp en ik kon geen muziek luisteren op Spotify. Van tevoren dacht ik: dit wordt helemaal niks, ik grijp al na een uur naar mijn telefoon. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee.

De Nationale Unplugged-dag…
…is een initiatief van Blossom Books, de uitgeverij waar ik ambassadeur voor mag zijn (wat precies zo leuk is als het klinkt)(heel leuk dus) naar aanleiding van het verschijnen van het boek Unplugged van Donna Freitas. Het idee is dat je een hele dag niet online komt en je dus onthoudt van alle door internet-aangedreven activiteiten. Dat geldt dus ook voor Netflix. Jep.


Maar wat heeft dat nou allemaal te maken met het boek Unplugged? Daar kom je achter als je de flaptekst leest:

Wil jij nooit dat het leven weer… 100% echt is?

Skye leeft in de Appwereld; een extravagante, online versie van de echte wereld. Ze werd meer dan tien jaar geleden door haar familie ingeplugd om zo in de virtuele wereld te kunnen leven. Ze hoopten voor haar op een betere toekomst maar Skye is een nobody. Een zestienjarige virtuele wees zonder geld voor dure downloads en exclusieve apps die van haar digitale personage iets bijzonders kunnen maken.

Al haar hoop is gevestigd op het moment dat ze eenmalig mag uitpluggen en haar familie in de echte wereld weer kan omhelzen. Maar dan worden de grenzen tussen de twee werelden gesloten en zit Skye gevangen. Ze zal haar moeder nooit meer zien, de zon niet op haar huid voelen, niet weten hoe het is om weer echt eten te proeven. Skye riskeert haar leven om terug te keren –maar komt er dan achter dat de realiteit veel duisterder is dan ze zich herinnerde.

7891unplugged1cvrrgb

Net als Skye plugde ik dus voor één dag uit. En dat beviel eigenlijk best goed! Ik heb een logboek bijgehouden om vast te leggen hoe ik de dag ervoer:


Een dag unplugged:

09:20                                    opstaan

10:30                                    eerste neiging om mijn telefoon te pakken.

Ik heb zoals altijd tijdens het ontbijt gelezen. Na een uur had ik niet zoveel zin meer in mijn boek, dus toen kreeg ik de neiging om op mijn telefoon te kijken. Niet gedaan natuurlijk. Toen heb ik me maar aangekleed. Dus in plaats van nog een uur Youtube-filmpjes te kijken, ben ik nu (al) aangekleed. Yay!

11:30                                    interview uittypen met de radio aan

Gelukkig had ik een klusje waar ik me mee bezig kon houden waar ik geen internet voor nodig had. Geen Spotify, maar gelukkig wel een ouderwetse stereo tot mijn beschikking. Dus geen ongemakkelijke stilte voor mij! Ik probeerde eerst een CD af te draaien, maar helaas doet het apparaat dat niet meer.

12:00                                    dit duurt lààààng, man

Oké, dus ik verveel me nu een beetje. Ik doe een klusje en er is geen afleiding in de vorm van Facebook, Twitter, Instagram of duizenden andere sites en apps die aandacht zouden kunnen vragen. En dat is saai.

12:15                                    ik ga maar eens de was ophangen

Ik begin nu zelfs klusjes te doen. Er is hier iets grondig mis.

12:30                                    nog een half uurtje of zo typen en dan ga ik eten enne… iets kijken
wat ik al op mijn computer heb staan

Het voelt alsof ik al vals gespeeld heb, want ik mis het internet niet eens zo erg. Maar wie weet komt dat nog?


En daar houdt mijn logboek op, want ik heb de rest van de dag Buffy the Vampire Slayer gekeken en niks nuttigs meer gedaan. Tenzij je Buffy nuttig vind, waar wel wat voor te zeggen valt: het is een echte tv-klassieker die je gezien móet hebben. Ach, who am I kidding. Ik deed niks nuttigs.

De conclusie?
Ik werd dus niet productiever van mijn dagje unplugged zijn en ik las ook niet meer. ’s Ochtends las ik mijn boek een uurtje en hing ik de was op, maar daarmee was het afgelopen. Misschien kan ik hieruit concluderen dat ik ’s morgens productiever ben dan ’s middags? Dat weet ik nog zo net niet. Wat ik wel weet, is dat ik dit internetloze dagje niet eens zo erg vond, al kan dat misschien ook geweten worden aan het feit dat ik Buffy the Vampire Slayer weer ontdekte. En daar vervolgens aan verslingerd raakte. Oeps.

Maar wat ik toch moet concluderen, is het volgende: het is zeker voor herhaling vatbaar, dat uitpluggen, want het is fijn om niet te hele tijd met de geluidjes van je telefoon bezig te zijn of obsessief je Twitter te checken in de hoop dat iemand je tweet heeft geliket. Je houdt daarmee tijd over voor andere activiteiten, zoals Buffy the Vampire Slayer kijken of nog beter: Unplugged lezen! Dat is en blijft toch het beste boek voor een dag geen internet.

Zijn jullie ook uitgeplugd op 3 september? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe beviel dat? 

11 gedachtes over “Een dag unplugged

  1. readinge zegt:

    Leuk verslag! Ik ben niet uitgeplugd op 3 september, omdat ik voor school dingen moest doen. Daar had ik internet voor nodig. Dus tja… En misschien dat het ook een beetje meespeelde dat ik het boek van Unplugged niet zo leuk vond. Wel grappig om te lezen dat je niet zo productief was als je dacht. Zo leer je toch weer iets over jezelf 🙂

    Liked by 1 persoon

    • verhaalverliefd zegt:

      Haha, dank je! Stiekem wist ik dat ook wel van mezelf… ik heb een nogal luie inslag :p.
      Jammer dat je niet offline kon gaan en ook dat je het boek niet zo leuk vond. Ik heb hem nog niet gelezen, dus ik weet nog niet of ik hem leuk ga vinden.

      Like

      • readinge zegt:

        Ik hoop dat hij jou wel bevalt! Ik vond het concept erg leuk en de virtuele wereld goed uitgewerkt. Maar de rest was nogal meh… Er had meer uitgehaald kunnen worden zeg maar, en ik vond het plot verwarrend. Maar smaken verschillen natuurlijk 😀

        Like

    • セレネ zegt:

      Is Unplugged een boek dat je los kan lezen, of is het echt een intro op de rest van de serie? Het klinkt namelijk wel interessant, maar ik heb geen zin om het boek te kopen en dan erachter te komen dat ik de rest ook eigenlijk meteen moet kopen omdat het niet los te lezen is… (Dan kan ik het dus beter lenen :p).

      Like

      • readinge zegt:

        Het is het eerste boek van de unplugged serie, waarvan het volgende deel volgend jaar maart ongeveer uitkomt. Mijn idee bij het boek was dat het echt een inleiding was op de rest van het verhaal. Je blijft namelijk met heel veel vragen zitten.

        Like

  2. セレネ zegt:

    Ik heb niet echt meegedaan op die dag, want ik moest op 3 september nog wel dingen regelen voor 5 september (toen zongen we namelijk met Medusa (het koor waar ik bij zing) het Gaudeamus op de opening van het Academisch jaar!). Daar had ik whatsapp wel voor nodig :p Verder toch wel veel offline dingen gedaan zoals boodschappen en lezen en gamen, maar dat is allemaal redelijk standaard voor een zaterdag…

    Liked by 1 persoon

    • verhaalverliefd zegt:

      Medusa zit in Utrecht toch? Ik wilde daar misschien gaan kijken, maar ik heb al wat anders op dinsdagavonden.
      Ik vond het uitpluggen wel goed om te doen, omdat je heel bewust bezig bent met niet internetten :p. Het geeft je ook een nieuw besef van hoe vaak je wel niet online bent. Dus ik denk dat het zeker de moeite waard is om het een keer te proberen 😁

      Like

      • セレネ zegt:

        Ah jammer dat je al wat anders hebt op dinsdag! We zaten tot eind vorig jaar op donderdagavond, maar dat was van acht tot half elf en we wilden graag iets vroeger op de avond… Dinsdag was toen de enige mogelijkheid.

        En ja, ik heb ook al wel eens een dag “offline” gedaan! Het heeft wel geholpen om daarna juist minder op Facebook e.d. rond te klikken en alleen de dingen online te gaan lezen die ik echt leuk vind (blogs bijvoorbeeld).

        Like

Geef een reactie

