Fotoverslag // Young Adult-festival Purmerend: YAP!

Alle foto’s in dit artikel zijn van Boekhandel Het Leesteken, tenzij anders vermeld.

Op zondag 18 september vond de eerste editie van YAP! (Young Adultfestival Purmerend) plaats en jazeker, ik was erbij. In P3, het pop- en cultuurpodium van Purmerend, stonden de medewerkers van Boekhandel Het leesteken en (JAWEL) Laure Eve, Esther Walraven en nog veel meer mensen voor je klaar met allerlei leuke activiteiten rondom YA. Er was een goodiebag (ik leef voor goodiebags), interessante workshops en zelfs een boekenbingo waar ik misschien wel iets gewonnen heb. Anyhow, lees verder voor mijn verslagje van YAP!2016.

_83a8658-lr

Annemei heet iedereen welkom

Want ja hoor, ik was te laat
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik kwam een half uur nadat alles begonnen was pas binnenzetten. Ben ik punctueel? Nee. Maar ik was er uiteindelijk wel, nadat er een hoop dingen fout gingen. Het gebrek aan bussen die naar Purmerend gingen was nogal een probleem bijvoorbeeld en dat was de schuld van de Dam tot Damloop. Echt.
Maar goed, uiteindelijk was ik er dan. Ik kon nog net een staartje van het interview met Laure Eve meekrijgen, die trouwens een geweldig Engels accent heeft. Claudia de Graaff van How About A Book nam het interview af, terwijl er in de zaal tientallen geïnteresseerden aandachtig luisterden.

_83a8664-lr

Laure Eve vertelt over haar nieuwe boek ‘De Graces’

Daarna werden Natasza Tardio en Esther Walraven bevraagd over hun boeken en hun leven als schrijver. Zo vertelde Natasza, auteur het nieuw boek ‘Schuld’, over een meisje wier familie plotseling moet onderduiken, dat ze YA-boeken schrijft over actuele onderwerpen omdat ze vindt dat het jongeren ook aan gaat. Ze vindt dat er weinig boeken zijn over sociale problematiek die gericht zijn op jonge mensen. Esther Walravens boek ‘Daan en Nadia’ gaat over een levenslustige jongen met een hersentumor en een neerslachtig meisje dat zich snijdt die elkaar ontmoeten en een band krijgen. Ik heb al veel goede recensies van dit boek voorbij zien komen en wil het zelf dan ook nog graag lezen. Beide auteurs benadrukten tijdens het gesprek dat schrijven voor hen net als ademen is; zonder kunnen ze niet.

_83a8681-lr

Tieke interviewt Natasza Tardio en Esther Walraven over hun boeken

Intermezzo en workshop bloggen
Na de interviews was er in de foyer tijd om je boek te laten signeren door Laure Eve, die erg vriendelijk was en wiens boek ik nu dus in bezit heb mét handtekening.

Daarnaast kon je aan een tafel handletteren, wat overigens razendsnel vol was (veel enthousiaste handletteraars!). Ook was er een tafel waar je vriendschapsbandjes kon maken en kon je kussenslopen versieren met Sara Zonneveldt. Het was een gezellige bedrijvigheid met allemaal jonge meiden die creatief bezig waren of met elkaar stonden te kletsen. Ik heb nog een hele tijd met Sara gepraat, wat erg leuk was, en ik heb zelfs een kussensloop versierd!

IMG_6562.JPG

Drukte bij de boekentafel

Na dit intermezzo gingen de workshops van start: bij binnenkomst mocht je kiezen tussen een workshop schrijven of een workshop bloggen. Ik had gekozen voor de blogworkshop die gegeven zou worden door Claudia de Graaff van How About A Book. Daarvoor moesten we naar boven, waar al een aantal mensen klaar zaten voor de workshop. Claudia vertelde over haar begin als blogger en zette uiteen wat er nodig is om een blog te beginnen: uiteraard benodigdheden als internet, maar ook een passie die je met de wereld wilt delen. We moesten dingen opschrijven waar we blij van werden, daar een stuk of drie van uitkiezen en daar een concept voor bedenken. Ik had opgeschreven: lezen, geschiedenis en vertalen. Ook raadde Claudia ons wat boeken aan die haar hadden geholpen bij het opzetten van haar blog. Het was een erg leerzame workshop die me inspireerde om na te denken over wat ik met mijn blog wil. Ik ben nogal zoekende, maar Claudia heeft me goede handvatten geboden. Ook was het leuk om te horen wat ze zelf leuk aan bloggen vindt. Ze zei dat het haar eerste workshop was, maar ik vond het al erg goed voor een eerste keer!

_83a8761-lr

De blogworkshop zit aardig vol. Die krullenbol met dat zwarte bloesje ben ik.

Dilemma op dinsdag en boekenbingo
De mensen van Dilemma op dinsdag waren er ook en we deden het Dilemma op dinsdag-spel. We kregen een dilemma voorgelegd, bijvoorbeeld ‘Je moet altijd inademend praten of één keer het bakje van je wc-borstel leegdrinken’ en dan moesten we links gaan staan als we de eerste optie aantrekkelijker vonden en rechts als we de tweede optie een beter idee vonden. Daarna kwam er iemand met een microfoon langs en mochten we argumenten geven voor onze keuze. Degene met de beste argumenten kon het Dilemma op Dinsdag-boek winnen. Ik vond het een heel leuk spel, want zo konden we ook nog wat actiefs doen ipv de hele tijd op ons achterwerk zitten. Ook was het grappig om over de dilemma’s na te denken, want geen van allen waren ze makkelijk. Het grootste gedeelte van de tijd waren beide opties niet echt aantrekkelijk, maar het was leuk om argumenten te bedenken waarom ik bijvoorbeeld liever het bakje van de wc-borstel leegdronk dan dat ik alleen inademend praatte (probeer dat maar eens, is moeilijk). Helaas heb ik niks gewonnen, maar degenen de wel wat wonnen hadden dat ook echt verdiend. Eén van hen kreeg spontaan applaus!

IMG_6635.JPG

Iemand met bingo!

Na het spel kwam het laatste gedeelte van de dag: een boekenbingo. Annemei van Boekhandel Het leesteken had bingokaarten gemaakt met YA-titels erop. Ze las de namen van auteurs op en het was aan ons om de bijbehorende titel erbij te zoeken, wat behoorlijk pittig was. Ik wist er nog een redelijk aantal, maar soms tastte ik echt in het duister. Gelukkig las ze uiteindelijk ook de titels op. We waren allemaal nogal pechvogels, want het duurde heel lang voor er iemand bingo had. En wat ik niet verwacht had, gebeurde: ik had mijn hele kaart vol! Ik mocht een boek uitkiezen, samen met zeven andere gelukkigen. Ik zag Phobos van Victor Dixen liggen en daar had ik al goede dingen over gehoord, dus ik wist meteen welk boek ik ging kiezen. Ik ging dus als een winnaar naar huis!

img_20160924_182548

Mijn goodies: met gewonnen en gekocht boek en mijn prachtige nieuwe kussensloop 🙂 (eigen foto)

En toen was de dag voorbij. Ik vond het ontzettend leuk om naar YAP! te gaan, ook al was het een beetje uit de buurt voor me. De locatie was prima bereikbaar overigens. Er waren leuke auteurs die interessant wisten te vertellen over hun werk en ook de interviewers deden hun werk goed. Daarnaast hadden we de kans om Laure Eve te ontmoeten, en hoe vaak gebeurt dat nou? Ik heb een hele mooie handtekening in mijn boek waar ik erg blij mee ben. Ook de workshop was erg inspirerend en al heb ik niet echt meegedaan aan activiteiten tussendoor, ik heb gezellig gepraat met verschillende mensen. En dat is toch wat zo’n evenement het leukst maakt: andere lezers en enthousiastelingen ontmoeten.

Naar welke Literatour-evenementen ben jij de afgelopen week geweest?

 

 

10 gedachtes over “Fotoverslag // Young Adult-festival Purmerend: YAP!

  1. readinge zegt:

    Wat een super leuk event was dat zeg! Leuk programma hadden ze gevuld. Phobos is ook een boek waar ik benieuwd naar ben. Super tof dat je die gewonnen hebt! Enne, ja ik ben naar het YALBAL geweest en natuurlijk Hapjes & Sapjes waar jij ook gezellig was 😀

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

