Geen Valentijn? Niet getreurd

Het is Valentijnsdag 2007 en ik schrijf in mijn dagboek:

“Als ik vandaag geen valentijnskaart krijg, dan bestaat Valentijn voortaan niet meer voor mij.”

En daar heb ik me aan gehouden, want de negen jaar daarna kreeg ik ook geen valentijnskaarten. Moeilijk was het dus niet. Dit jaar heb ik nog niet gekeken of er kaartjes op mijn deurmat liggen.
Een goede manier om jezelf eens goed te verwennen op een valentijnloze Valentijn, is het lezen van een goed liefdesverhaal. Je kan het ook zien als het jezelf eens goed inpeperen dat je wel heel erg single bent, maar dat raad ik al mijn lotgenoten niet aan. Vandaag presenteer ik jullie dus een lijstje met een paar van mijn favoriete liefdesverhalen.

1. Pride and Prejudice – Jane Austen
Dit is mijn lievelingsboek, denk ik. In ieder geval is de film uit 2005 met Keira Knightley en Matthew Macfpenpadyen mijn favoriete filmbewerking van dit prachtige verhaal. Elizabeth Bennet en haar vier zussen moeten trouwen en een beetje snel ook, want hun vader wordt al oud en omdat ze vrouw zijn, kunnen ze niks van hem erven. Dan komt de knappe, single Mr. Bingley op een nabijgelegen landgoed wonen. Spannend! Hij laat zijn oog al snel op de oudste Miss Jane Bennet vallen. Zijn goede vriend, de arrogante Mr. Darcy beledigt de pittige Elizabeth al bij hun eerste ontmoeting en de twee besluiten dat ze elkaar absoluut niet mogen.

Natuurlijk komt er verandering in die situatie en dan volgt er een prachtig liefdesverhaal over twee imperfecte mensen die zich laten leiden door trots, of is het toch hun vooroordelen?


2. De reiziger – Diana Gabaldon
Een verhaal over een onmogelijke liefde die de tijd overstijgt. Dit boek heb ik in januari gelezen en ik kon hem bijna niet wegleggen, niet alleen door de prachtige natuurbeschrijvingen, maar ook door het adembenemende liefdesverhaal tussen Claire en haar Jamie. Claire Randall en haar man Frank gaan na het einde van de Tweeddereizigere Wereldoorlog op een tweede huwelijksreis naar de Schotse Hooglanden. Aldaar komen ze erachter dat er een soort mini-stonehenge in de buurt is en die moeten ze natuurlijk zien.
Als Claire een van de grootste stenen aanraakt, ervaart ze een misselijkmakende sensatie en het volgende moment bevindt ze zich ineens in de achttiende eeuw, waar meteen op haar gejaagd wordt. Uiteindelijk komt ze terecht bij de Schotse clan van de Mackenzies, maar wat ze het liefst wil is terug naar de staande stenen, zodat ze terug kan keren naar haar heden. Dat dat een hele opgave is, blijkt wanneer de Mackenzies besluiten haar dag en nacht te laten bewaken.

De reiziger is een ontzettend mooi boek waar je een hele hoop uurtjes aan kan besteden. Je leert de personages goed kennen en wordt zelf ook een beetje verliefd op de knappe jonge Schot Jamie Fraser. De liefdesrelatie die ontstaat is om van te smullen! Echt een aanrader.

3. Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld – Becky Albertalli
Dit boek speelt zich, in de tegenstelling tot die twee hierboven, in het heden af. Nerderige Simon heesimon-blauwft een geheime penvriend, genaamd Blue, met wie hij elke dag mails uitwisselt. Hij wil eigenlijk weten wie Blue is, maar durft het niet direct te vragen, want het is iemand van zijn school en hij is nog niet uit de kast. Hoe pak je zoiets aan?


Simon vs. 
is één van mijn lievelingsboeken van 2016, met zijn geweldige humor, leuke personages en prachtig liefdesverhaal. Als lezer ben je ook benieuwd wie Blue eigenlijk is en de manier waarop Simon op zoek gaat naar de identiteit van zijn penvriend is hilarisch. Ondertussen speelt er natuurlijk nog meer in dit boek, iets met chantage en andere verliefdheden en zo, maar de liefde tussen Simon en Blue staat helemaal in de spotlight. En terecht, want ze zijn samen heel erg leuk en lief! Ook een aanrader.
Dit waren slechts drie boeken met een geweldig liefdesverhaal, maar ik weet zeker dat er nog veel meer zijn. Welke liefdesverhalen zijn jullie favoriet?

3 gedachtes over “Geen Valentijn? Niet getreurd

Geef een reactie

