Film // Pride and Prejudice and Zombies

Jaar: 2016
Regisseur: Burr Steers
Gebaseerd op: Pride and Prejudice and Zombies door Seth Grahame-Smith
Cast: Lily James, Matt Smith, Lena Heady etc.

3.5/5 sterren

Sociale intrige en op zombies jagen gaat hand in hand in Pride and Prejudice and Zombies, dat gebaseerd is op het gelijknamige boek uit 2009. De Bennet-zusters moeten in deze versie van het verhaal niet alleen een goede man vinden, maar zich ook kunnen verweren tegen de vele ondoden die Engeland sinds enkele tientallen jaren bevolken. Wanneer de zeer huwbare, want rijke, Mr. Bingley op het platteland komt wonen, laat hij zijn oog al snel op Jane Bennet vallen, die zijn avances positief beantwoordt. Haar zus Elizabeth is ondertussen echter niet zo gecharmeerd van de arrogante Mr. Darcy, die haar bij hun eerste ontmoeting beledigt. Ondertussen ligt er een groter kwaad op de loer dan gekwetste trots, want de zombies maken hun opmars…

“Keep your swords as sharp as your wit, for the ultimate battle between the living and the undead has yet to be staged.”

Pride and Prejudice and Zombies is dus een boekverfilming van een parodie op Jane Austens Pride and Prejudice uit 1813. In deze parodie is er een zombieplaag die heel Engeland onder de voet dreigt te lopen, waardoor iedere aristocraat zich heeft bekwaamd in de vechtkunst en elke dag wel een paar zombies een kopje kleiner maakt.

prideandprejudiceandzombiescover
Dit is een plot dat ik als Austen-fan altijd behoorlijk idioot heb gevonden. Hoe dúrven ze Jane Austens geweldige werk op deze manier te ontheiligen? It is not to be borne! Ik kon er niet over uit hoe dom ik het vond en heb Pride and Prejudice and Zombies dan ook nooit gelezen. Maar toen ik hoorde dat er een film zou komen, toen werd ik toch wel een beetje benieuwd. Want zombies zijn toch beter geschikt voor in de film, als je het mij vraagt, en het leek me ook wel stoer om zombie-dodende vrouwen op het witte doek te zien. Mijn voornemen om de film in de bioscoop te zien, viel jammer genoeg in het water omdat hij al zo snel niet meer draaide, maar nu heb ik hem eindelijk gezien! En toen dacht ik, waarom schrijf ik er geen recensie over? Zo gezegd, zo gedaan.

Jane Austen en zombies
Dus hoe werkt dat, een klassieke roman vermengen met een plaag van ondoden? Verrassend goed om eerlijk te zijn. Wie wel eens wat van Jane Austen heeft gelezen, weet dat er veel gepraat wordt in haar boeken en dat alles draait om reputatie binnen de Engelse hogere klassen. Nou, in deze film kletsen de welgestelde mensen gewoon door tijdens het onthoofden van wankelende zombies.

“It is a truth universally acknowledged that a zombie in possession of brains must be in want of more brains.”

Daarnaast is het plot op sterke wijze omgegooid om plaats te maken voor de zombies; ik zat vaak te fronsen omdat er iets anders gebeurde dan in het oorspronkelijke verhaal, maar uiteindelijk bleek dit bijna altijd een functie te hebben in het verhaal. Daarnaast was het gewoon superleuk om te zien wat de filmmakers met de personages hebben gedaan: Lady Catherine de Bourgh is bijvoorbeeld een zombiekillende BAMF en de eerder slungelige dan afstotelijke Mr. Collins maakt zich snel uit de voeten als er een zombie aan komt.

En toch…
Toch miste ik iets in deze film. Misschien neem ik hem veel te serieus, terwijl hij bedoeld is als puur vermaak, maar de kern van Austens boek is ergens verloren gegaan in de verfilming. Austens werk is satire, het is scherp, witty en haar boeken worden bevolkt door complexe personages die zich staande weten te houden in een wereld waarin je reputatie je kan maken of breken. Elizabeth Bennet is niet voor niets één van de meeste geliefde vrouwelijke personages uit de westerse literatuur; door haar scherpe intelligentie onderscheidt ze zich van haar zussen, maar met al haar koppigheid ze is niet perfect. Dit miste ik in P&P&Z; Lizzy zwaait wel met een katana, maar ze is verder nogal… saai.
Daarnaast kon ik weinig chemie ontdekken tussen Lizzy en Mr. Darcy, ook al verklaren ze elkaar uiteindelijk de liefde. Misschien kwam dit ook doordat ze naar verhouding maar weinig scènes samen hadden en dat ze daarin weinig woorden wisselden. Waar was hun onderlinge woordenstrijd, hun mentale krachtmeting? Dat is juist wat het boek zo mooi maakt, die beschrijving van hun relatie, hun koppigheid en de omslag die uiteindelijk plaatsvindt. Ik vond het jammer dat ik dat niet terug zag in de film, dit maakte hem toch wat minder leuk dan ik had gehoopt.

pride_and_prejudice_and_zombies_cover

Hardop gelachen
Dat gezegd hebbende, moet ik wel toegeven dat ik erg heb genoten van Pride and Prejudice and Zombies. Ik heb zelfs meerdere malen hardop moeten lachen, bijvoorbeeld wanneer Lizzy en haar zussen in de salon zitten en… hun wapens oppoetsen, of wanneer ze een hoop zombies neermaait nadat Mr. Darcy haar in eigen ogen heel heldhaftig heeft gered. Het was super om zulke badass ladies in actie te zien, dat maakt de wereld van Pride and Prejudice toch wat stoerder en minder seksistisch. En ach, sommige gebeurtenissen en kledingstijlen klopten niet met de periode waarin het verhaal zich afspeelt, maar daar mag ik nauwelijks over vallen; zombies liepen immers ook niet vrij rond. Daarnaast was het een genot om de mooie make-up en goeie special effects te zien, die samen mooie beelden opleverden.

Al met al vond ik Pride and Prejudice and Zombies 3,5 sterren waard. Het was een goede besteding van mijn vrije avond en ook al vond ik de uitvoering niet uitmuntend, het is altijd leuk om een nieuwe bewerking van P&P te zien.

Hebben jullie Pride and Prejudice and Zombies al gezien? Zo ja, wat vonden jullie ervan?

Geef een reactie

