Lijstje // Anneke in boeken

Het lijstje van deze week wil ik graag wat persoonlijker maken en daarom heb ik deze keer bedacht om mezelf te beschrijven in drie boeken. Dit kunnen boeken zijn die veel voor me hebben betekend of boeken die beschrijven wat voor persoon ik ben. Zoals mijn autotheorieboek, dat me ontzettend kwelt met zijn lange beschrijvingen van wat het woord ‘bestuurder’ inhoudt; dat laat zien dat ik een vrij ongeduldige persoon ben, die leerboeken liever in een hoekje van de kamer gooit dan erin leest.
Anywho, laten we beginnen.

1. Eat That Frog – Dé methode om te stoppen met uitstellen en superproductief te worden – Brian Tracy


Eat that frog
Ik weet dat dit geen fictie is, maar Eat That Frog laat heel duidelijk zien wat voor iemand ik ben:
Een enorme uitsteller.
Dat ik dit boek al een maand of twee in mijn bezit heb, en hij nog steeds half gelezen in mijn boekenkast staat, onderstreept dit nog eens duidelijk. Het is overigens best een goed boek, maar dan moet je er wel wat mee doen.

2. Fangirl – Rainbow RowellFangirl


Dit boek gaat over volwassen worden, jezelf ontdekken en dealen met de dingen waar je
tegenaan loopt. Dat zijn drie dingen waar ik soms nogal mee worstel, vooral nu mijn studie op zijn einde loopt en ik moet bedenken wat ik daarna ga doen. De hoofdpersoon van Fangirl, Cath, gaat voor het eerst naar de universiteit en moet daar haar weg zien te vinden, terwijl ze langzaamaan meer vervreemt van haar tweelingzus Wren. De thema’s van dit boek zijn herkenbaar voor iedereen die volwassen wordt.

3. Anne of Green Gables – L.M. Montgomery


92000000533766092
Dit is één van mijn lievelingsboeken, want ook al gaat het over een meisje dat jonger is dan ik, Anne Shirley is eigenlijk een groot voorbeeld voor me. Ze treedt de wereld tegemoet met een openheid die ik bij mezelf nog niet heb kunnen bewerkstelligen, vol belangstelling, liefde en fantasie. Haar dromen zijn zo simpel, maar zo oprecht, en dat vind ik ontzettend mooi. Daar streef ik naar in mijn eigen leven: om te durven dromen en met een open blik naar de wereld te kijken. Annes enorme fantasie doet me een beetje aan mijn jongere, verhaal schrijvende zelf denken, dus ik hoop dat ik later een beetje zoals de volwassen Anne uit de andere boeken van L.M. Montgomery mag zijn.

4. De moed van imperfectie – Brené Brown
Dit dunne boekje heb ik een tijdje geleden gelezen, maar één element dat ik me nog De moed van imperfectieherinner is dat je slechts zo veel van anderen kan houden als je van jezelf houdt. Dat vond ik een mooie (en ware!) gedachte, want de manier waarop je naar jezelf kijkt leidt naar wat je acceptabel vindt van anderen. De moed van imperfectie gaat over loslaten van wie je denkt te moeten zijn; Brené Brown laat aan de hand van voorbeelden zien dat perfectionisme niet altijd goed is en dat je een voller leven kan leiden door te accepteren en zelfs te omarmen dat je niet perfect bent. Het is geen dik boek, maar er staan veel treffende observaties in, dus ik wil hem graag aanraden aan iedereen die ook worstelt met zijn of haar eigen tekortkomingen.

5. The Mark of the Lion-serie – Francine Rivers
The Mark of the Lion is een trilogie van historische romans die zich afspelen in het Romeinse Rijk rond 70 na Christus. Deze boeken hebben me heel erg geraakt, omdat ze gaan over een belangrijk deel van mijn leven: mijn geloof in God. Het verhaal gaat over Hadassah, een jong meisje uit Jeruzalem dat tot slaaf wordt gemaakt door de Romeinen. Ze krijgt de arrogante Julia als meesteres, terwijl diens broer Marcus gefascineerd raakt door Hadassah’s voorkomen. Hadassah is echter christen, iets wat ze verborgen houdt uit angst voor de doodstraf, en weet niet goed wat ze moet met haar gevoelens voor de jonge Romein. Hij gelooft immers niet in haar God. Gaandeweg leert ze haar vertrouwen op God te vestigen bij alles wat er in haar onzekere slavenbestaan gebeurt.

Afbeeldingsresultaat voor mark of the lion rivers

Dit boek was intens mooi; de dingen waar Hadassah mee worstelt werden tot in detail beschreven, zodat ik precies begreep waar ze mee zat. Daarnaast herkende ik veel van mezelf in haar: de onzekerheid, de angst, de vertwijfeling, alleen ging Hadassah er veel beter mee om dan ikzelf. Voor mij waren deze boeken niet alleen ontspannend, maar ook leerzaam. Francine Rivers weet de dingen waar je als christen soms mee zit goed uit te werken: zo vraag ik me weleens af of mensen me nog wel serieus zullen nemen of aardig zullen vinden als ze weten dat ik christen ben, om maar wat te noemen. Ik moet deze boeken snel weer herlezen!

Dat waren slechts enkele boeken die laten zien wie ik ben. Ik denk dat je van elk boek dat je leest wel wat meeneemt; een les, een mooi citaat, of zelfs gewoon een gevoel. Dat is het mooie van boeken: ze houden je een spiegel voor, maar vormen je ook tot wie je bent. Een beetje als klei in de hand van een pottenbakker.

Welke boeken beschrijven wie jij bent of hebben je gevormd? Ik ben heel benieuwd welke boeken belangrijk voor jullie zijn (geweest)!

10 gedachtes over “Lijstje // Anneke in boeken

    • verhaalverliefd zegt:

      Dank je wel voor je lieve reactie, Nienke! Het leek me stiekem ook leuk om hier een tag van te maken, dus ik wil jou ook graag uitdagen om de boeken op een rijtje te zetten die laten zien wie je bent 😜.
      Anne of Green Gables kan wel besteld worden in het buitenland, en de Nederlandse versie (Anne van het groene huis) is volgens mij ook nog verkrijgbaar. Even vragen bij de boekhandel denk ik!

      Like

Geef een reactie

