Booktag // Beauty & the Beast

Ik werd in december (jemig, dat is lang geleden) door Inge van ReadInge getagd om de Beauty and the Beast booktag in te vullen. Op 29 maart komt namelijk de nieuwe film met Emma Watson en al mijn lievelingsacteurs uit! Daar heb ik dus nu al zin in, maar omdat de film nog niet uit is, zal ik eerst deze booktag invullen. Bedankt voor de tag, Inge!

Emma Watson als Belle (Bron

Belle: Een boek dat je keer op keer kan herlezen
Vroeger deed ik dat heel vaak, boeken herlezen, maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Dat vind ik aan de ene kant wel jammer, want het is geweldig om een verhaal voor de tweede keer te ervaren en er nieuwe dingen in te ontdekken. Aan de andere kant heb ik hierdoor wel meer tijd om nieuwe boeken te lezen!
Een boek dat ik wel vijf keer herlezen heb, is Harry Potter en de gevange van Azkaban. Dat is tot op de dag van vandaag mijn favoriete HP-boek. Waarom weet ik niet, misschien heeft het iets te maken met tijdreizen of met de horrorachtige dreiging van een grote zwarte hond die je ondergang aankondigt…

Maurice, de uitvinder: Een boek waardoor je een nieuw genre hebt ontdekt
Vorig jaar kwam de graphic novel Nimona uit bij Blossom Books en omdat ik toen ambassadeur was, kreeg ik de kans om hem te lezen. En hij was goed! Zo goed. Zie hier mijn uitermate positieve recensie van dit prachtboek. Voor Nimona had ik alleen Suske en Wiske en Asterix en Obelix en meer van dat soort dingen gelezen, maar ik denk dat deze graphic wel echt van een ander kaliber is dan die strips. De combinatie tussen beeld en woord brengt het verhaal goed tot uiting, van het vrolijke begin tot de indrukwekkende ontknoping aan toe. Dus ik denk dat je wel kan zeggen dat ik door Nimona een nieuw genre heb ontdekt.

Gaston: Een boek met een prachtige cover maar met een waardeloos verhaal
Voor mij is dat toch Ontworteld (no offense). Ik vond de omslag prachtig en de flaptekst sprak me ook erg aan, maar toen ik eenmaal begon te lezen, kon het verhaal me echt niet bekoren. Ik had het idee dat ik de personages niet goed leerde kennen en het kon me niet zo veel schelen wat er met ze gebeurde. Toch was het verhaal wel spannend en kan ik me goed voorstellen waarom andere mensen het een prijs waard vinden, maar ik kon er niet zo veel mee. Snik. Niet zo waardeloos als Gastons persoonlijkheid hoor.


Het Beest: Een boek waarvan de buitenkant je niet aansprak maar het verhaal wel
Alle klassiekers ooit. Dat klinkt misschien raar, maar ik bedoel dat klassiekers vaak van die saaie omslagen krijgen met oude schilderijen van bleke dames met opgezette ogen. Veel mensen leggen een boek met zo’n omslag liever weg en terecht, want de covers zijn sááí. En dat terwijl een hoop klassiekers wel erg mooi zijn, zoals Pride and Prejudice, North and South etc. Daarom wil ik pleiten voor klassiekers met stoere omslagen.

Het kasteel: Een grote boekenserie die je nog niet hebt gelezen
O, zo veel. Er verschijnen steeds meer boekenseries, ik houd het echt niet meer bij. Ik heb De 100 niet gelezen, de Touching Juliette-trilogie, Eragon, De Labyrintrenner et cetera. Van De Hongerspelen en Divergent heb ik alleen deel één gelezen en ik zal de rest waarschijnlijk niet meer gaan lezen.

Lumière: Een boek dat je heeft ingepakt met zijn charmes
Oei. Dat heb ik met best veel boeken eigenlijk. Vooral The Infernal Devices heeft met weten te raken waar het pijn doet; het zijn zulke duistere boeken met een Victoriaans Londen als achtergrond en bijzondere personages op de voorgrond, en ik vond het geweldig. Ook, daar gaan we weer, Anne of Green Gables heeft me weten te raken, maar op een andere manier. Ik werd vooral verliefd op Anne en op het vredige Prince Edward Island waar ze woont. Zij heeft me echt ingepakt met haar charmes, ik kon ze gewoonweg niet weerstaan.



Mevrouw Theepot en Barstje: 
Een boek dat je opvrolijkt
Ik dacht het Mevrouw Tuit of Mevrouw Theepot was, maar goed. De boeken van Georgette Heyer vrolijken me ontzettend op. Het is geen YA, maar eerder een mengeling van Jane Austen met chicklit, en de boeken zijn hilarisch. Heel vaak gaan ze over een slimme heldin die in het door regeltjes verstikte Engeland hun leven naar hun eigen hand zetten. Ik word altijd blij van hun ‘doldwaze’ streken! Vooral The Grand Sophy is een aanrader (let wel, je moet even wennen aan het taalgebruik).

Transformatie: Een personage dat een grote verandering doormaakt
Wie kan ik noemen behalve Harry Potter? Heel veel personages, maar ik noem Harry Potter toch. Deze jongen, die krijgt zo veel te verduren in zijn leven, ik had allang het bijltje erbij neergegooid en geroepen:

Afbeeldingsresultaat voor dudes you're on your own
Ik vind het mooi hoe Harry van het verlegen jongetje uit boek één uitgroeit tot een echte soldaat. The Boy Who Lived wordt uiteindelijk The Boy Who Defeated Voldemort And Saved Everyone. Dat maakt de serie ook zo sterk; je groeit mee met Harry, Hermelien en Ron.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn antwoorden te lezen! Ik vond het in ieder geval leuk om deze tag in te vullen. Nou moet ik hem natuurlijk doorgeven, dus ik wil graag Sanne van Sanne and the Books, Kirsten van Boekwereld en Nienke van Nienkes Lifestyle taggen!


 

Een gedachte over “Booktag // Beauty & the Beast

Geef een reactie

