Recensie // Philippa Gregory – De zusjes Boleyn

5/5 sterren

Vroeger wilde ik altijd prinses zijn in een immens paleis met een enorme hofhouding. Maar nu ik dit boek heb gelezen wil ik dat echt niet meer.

door Tineke Voerman

Samen met een collega stond ik op het Boekenfestijn. Zij beweert te zweren bij fantasy. Maar, vertrouwde ze mij toe, alles van Philippa Gregory is toch haar guilty pleasure.
Ik werd nieuwsgierig naar deze schrijfster van historische romans en ik schafte diezelfde middag nog twee boeken van haar aan. Dit waren de titels Het Wisselkind en Stormbrengers van de YA-serie Orde der Duisternis. Deze boeken bevielen me meteen en niet veel later viel mijn oog op Philippa Gregory’s populairste boek: De Zusjes Boleyn.

Het Engelse hof, 1522. De veertienjarige Maria Boleyn verschijnt aan het hof als hofdame van de koningin. Als snel blijkt ze in de smaak te vallen bij koning Hendrik VIII, wiens huwelijk met Catharina van Aragon onder spanning staat. De familie Boleyn doet er alles voor om hogerop te komen en om bij de koning in de gunst te komen schuiven zij Maria naar voren om zijn maîtresse te worden. Maar als de koning uitgekeken dreigt te raken op Maria, wordt de andere dochter Boleyn naar voren geschoven, Anna. Maria’s zus transformeert van beste vriendin in meedogenloze rivale. Hendrik kan Anna niet weerstaan en niet alleen Maria, maar ook de onvruchtbare koningin Catharina worden aan de kant geschoven ten gunste van Anna Boleyn. Maar hoe lang kan Anna dit gevaarlijke spel zonder kleerscheuren blijven spelen?

Afbeeldingsresultaat voor de zusjes boleyn boek

bron: bol.com

Allereerst ziet het boek er geweldig uit. Je waant je direct in koninklijke en middeleeuwse sferen door de vrouw die een prachtige jurk draagt afgezet met edelstenen. Het feit dat je het gezicht van de vrouw niet ziet wekt een zekere spanning. Wie is ze? Waar kijkt ze naar? Dit maakte me meteen nieuwsgierig naar het verhaal.

De personages
De personages uit dit boek hebben echt geleefd. Het boek is gebaseerd op het leven aan het Engelse hof in de zestiende eeuw onder de regering van Hendrik VIII uit de Tudor-dynastie. Gregory heeft de feiten en ook enkele geruchten geromantiseerd. Helaas kan ik me over de geruchten in deze recensie niet uitweiden, aangezien ik dan een deel van het plot zou verklappen.

De hoofdpersoon uit het boek is Maria Boleyn. Aan het begin van het boek is veertien jaar en komt ze als onervaren meisje aan het hof van Hendrik VIII. Ze wordt hofdame van de vrouw van de koning, de Spaanse Catharina van Aragon. Ze is de koning zeer bevallig en, ondanks dat ze al getrouwd is met William Carey, wordt ze zijn maîtresse. Ze wordt verliefd op de koning, ook al is hij twee keer zo oud als zij. Ze wordt volwassen in het verhaal. Waar ze als jong meisje het hof spannend vond en er nooit meer weg wilde begint ze later een afkeer te krijgen van het hoofse leven. Ze heeft het gevoel dat ze er niet thuishoort. Ze doet alles wat haar gezegd wordt door haar familie: de maîtresse worden van de koning, de geheimen van koningin Catharina doorspelen, plaatsmaken voor haar zus Anna wanneer de koning op haar is uitgekeken enzovoort. Allemaal zodat haar familie Boleyn-Howard er beter van zal worden, terwijl zij er niets aan overhoudt dan een gebroken hart en gebutst eigenwaarde.

Gregory heeft feiten en enkele geruchten over Hendrik VIII en zijn vrouwen geromantiseerd.

Anna Boleyn is de zus van Maria. Anna is altijd jaloers geweest op Maria en slaat op slinkse wijze haar slag wanneer de koning geen interesse meer toont in Maria. Anna is volhardend en koste wat kost zal ze krijgen wat ze wil: de koning. Het maakt niet uit over wie ze allemaal heen moet lopen, zelfs al is het haar eigen lieve zus.

En dan is er natuurlijk nog koning Hendrik VIII: een verwende en snel verveelde man. Behalve dat hij alles moet krijgen wat hij wil hebben raakt hij snel uitgekeken op datgene wat hij net heeft gekregen. Zijn grootste probleem is dat hij geen zoon verwekt bij zijn vrouw Catharina. Hoe zal hij ooit de troonopvolging veilig stellen?

Spanning en intrige
De problematiek van de personages wordt in de eerste 300 pagina’s tot in detail uitgewerkt. Gregory zet ze vrij vlot neer. Het verhaal is allang begonnen en we krijgen meteen de binnenkant van het hof in detail te zien. De verstandhoudingen tussen de personages zijn direct duidelijk en er wordt geen tijd verspild aan het introduceren van de vele personages. De vele personages veroorzaken in deze roman geen verwarring doordat Gregory ze allemaal zeer eigenaardige trekjes toebedeeld. Dit zorgt tevens voor hilarische conversaties tussen de hovelingen. Je voelt de rivaliteit tussen de verschillende adellijke families.
De personages worden dus zeer geloofwaardig neergezet en je kunt je helemaal inleven (ja, ik heb een traantje gelaten zo af en toe). Anna Boleyns personage maakt een grote transformatie door in het verhaal. De omschakeling van steunende zus naar tiran gaat heel geleidelijk, maar ik vond het toch moeilijk te geloven dat er maar één moment is in het boek waarop de tiran zich weer van haar kwetsbare kant laat zien. Dit is wanneer Anna een misstap heeft begaan door ruzie te zoeken met de koning en om Maria roept.

Het plot wordt in 640 pagina’s verteld. Ik verwachtte dat het verhaal in het midden wel langdradig zou worden, maar dat is me erg meegevallen. Het verhaal heeft me niet verveeld, want er gebeurt heel veel. Het verhaal wordt door Maria verteld, maar doordat zij de spil in het web is aan het hof weet ze van alles waardoor de personages van alle kanten worden bekeken. De vraag bij mij die rees was of dat wel geloofwaardig is, maar wat maakt het uit. Al het gekonkel maakte het spannend. De intriges zijn meeslepend. De plannetjes zijn scherp en meedogenloos. Om van te smullen!

Ik heb zo nu en dan een traantje gelaten.

Kortom, dit boek heeft me echt gegrepen. Van begin tot eind vond ik het boeiend. Af en toe wilde ik schreeuwen tegen de personages: “Nee, doe dat nou niet!” Dat was best frustrerend, maar ze deden toch niet wat ik zei… Gelukkig maar, want het einde was perfect. Ik ga niet spoilen, maar als je de geschiedenis een beetje kent weet je toch wel wat er gaat gebeuren. Ik denk dat ik het einde nog schokkender (lees: beter) vond als ik niet zo goed had opgelet bij geschiedenis.

otherboleyngirl

Geen zin om het boek te lezen?
De Zusjes Boleyn is ook verfilmd. Twee keer maar liefst. In 2003 als een negentig minuten durende televisiefilm van de BBC. En in 2008 onder de oorspronkelijke titel van het boek The Other Boleyn Girl met Natalie Portman en Scarlett Johansson. Ik heb de films nog niet gezien, maar ze staan zeker hoog op mijn lijstje. Ook komen de personages uit dit boek voor in de serie Tudors.

Titel: The Other Boleyn Girl
Auteur: Philippa Gregory
Vertaler: Mireille Vroege