Boeken ‘ontdekken’, wat is dat ook alweer?

Er is iets waar ik al een tijdje mee rondloop en ik ben benieuwd of jullie hier ook last van hebben. Het is geen heel belangrijk onderwerp, maar ik baal er soms wel van; ik lees tegenwoordig bijna alleen maar boeken die ik al ergens langs heb zien komen, op een blog, Twitter of Goodreads. Ik kom nooit meer terug van de boekhandel of de bieb met een boek dat ik daar ontdekt heb, waarvan de omslag of de achterkant me aansprak. Nee, in plaats daarvan leen of koop ik een deel twee van een serie die ik lees of een boek dat goed werd beoordeeld door Inge van Readinge of Lisa van Leave No Story Behind. Het is net alsof ik met oogkleppen op loop, waardoor ik nooit meer een leuke ontdekking doe. Daarom ben ik een paar weken geleden gewoon een keer naar Broese in Utrecht gefietst met het uitdrukkelijke voornemen om een boek mee te nemen waar ik nog nooit van gehoord had.


Het duurde even
Dat is wel gelukt, maar ik vond het heel moeilijk om mijn oogkleppen af te zetten. Overal zag ik boeken staan die ik nog wilde lezen. Magnus Chase en het verdoemde zwaard, Ready Player One en Silber stonden allemaal naar me te lonken met hun mooie omslagen en hun verleidelijke bekendheid. Maar ik was gekomen met een doel, dus ik heb ze genegeerd en ben in plaats daarvan op zoek gegaan naar een boek dat me niet bekend voorkwam.
Eerst keek ik bij de Nederlandse boeken, maar die kende ik bijna allemaal al, wat ten dele komt doordat ik in een boekhandel werk en er jaarlijks gewoon minder Nederlandse boeken uitkomen dan Engelse. Ik verlegde mijn aandacht dus naar de Engelstalige YA: en daar vond ik een boek dat mijn interesse wekte. Door zijn simpele, maar veelzeggende voorkant en de intrigerende flaptekst wist dit boek mijn aandacht te trekken, dus nu ben ik de trotse eigenaar van een mij onbekend boek:

29236380

bron: Goodreads

De flaptekst luidt als volgt:

Charlotte Davis is in pieces. At seventeen she’s already lost more than most people lose in a lifetime. But she’s learned how to forget. The broken glass washes away the sorrow until there is nothing but calm. You don’t have to think about your father and the river. Your best friend, who is gone forever. Or your mother, who has nothing left to give you.
Every new scar hardens Charlie’s heart just a little more, yet it still hurts so much. It hurts enough to not care anymore, which is sometimes what has to happen before you can find your way back from the edge.

Ik was heel erg benieuwd naar wat er met dit meisje aan de hand was en waar dit verhaal me mee naartoe zou nemen. Inmiddels heb ik het boek gelezen en het was echt heel bijzonder! Het verhaal bevatte een zeker mysterie over de achtergrond van de hoofdpersoon, waardoor ik steeds verder wilde lezen. Daarnaast heeft de auteur het heftige onderwerp, zelfmutilatie, op een toegankelijke en veilige manier naar voren weten te brengen. Het is geen makkelijk boek, je moet er echt even inkomen, maar het is wel een mooi boek dat je meeneemt in zijn wereld. De schrijfstijl was bovendien fraai, symbolisch en niet te uitleggerig. Er zaten veel goede quotes in Girl in Pieces, dus als je daarvan houdt, moet je er pen en papier bijhouden.

Missie geslaagd
Ik hoop dat deze succesvolle missie om een onbekend boek te kopen en te lezen ervoor zorgt dat ik vaker boeken ‘ontdek’. Natuurlijk blijf ik ook gewoon verder lezen in de series waar ik in begonnen ben en zal ik ook boeken blijven kopen die al heel lang op mijn leeslijstje staan. Ik heb namelijk meteen ook Half a King van Joe Abercrombie gekocht, een fantasytitel die ik al jaren wil lezen. Sorry, ik kon het toch niet laten.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaring hiermee: hebben jullie ook last van dit probleem? Gaan jullie wel eens naar de bieb/boekhandel om een ‘ontdekking’ te doen?

5 gedachtes over “Boeken ‘ontdekken’, wat is dat ook alweer?

  1. Marielle brouwer zegt:

    Klinkt heel leuk. Ik ga eigenlijk vaak bij van Piere alleen bij engelstalig kijken omdat ik eigenlijk geen nederlands meer lees. Toch kom ik vaak uit op amazon met aanbevelingen wat bij vorige aankopen past.
    Dus ik herken het wel. Ik wil no zoveel boeken xD

    Liked by 1 persoon

  2. Inge | The Belgian Reviewer zegt:

    Eh ik vind het juist fijn om een boek te kiezen dat ik al ben tegengekomen op internet en waar ik eindelijk de hand op kan leggen. Deze cover had ik trouwens ook al gezien.. ziet er een zeer diepgaand boek uit en dat schrikt me wel wat af, al hou ik wel van emotionele boeken waar ik wat bij kan voelen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

