5 slechte leesgewoonten (die ik niet af wil leren)

Soms erger ik me een beetje aan mezelf. Ik vind namelijk vaak dat ik iets fout doe en dat kan erg frustrerend zijn. Het is een onderwerp waar ik nog veel meer over kan vertellen, maar vandaag wil ik me graag richten op mijn slechte leesgewoonten, want ook daar komen wat frustraties uit voort.

1. Op de helft stoppen
Op Goodreads heb ik een shelf genaamd ‘put down, might pick it up again’ ofwel ‘ik had geen zin meer, dus ik ben gestopt met lezen’. Daarop staan momenteel zo’n 22 boeken, waaronder Jane Eyre, waarin ik op driekwart was! Ook Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children prijkt op deze lijst. Ik ben dus niet zo’n ster in het uitlezen van boeken die me als ik ze lees een beetje gaan vervelen. En dat terwijl ik Jane Eyre zeker niet saai kon noemen, maar het schortte me aan het doorzettingsvermogen om het boek uit te lezen. Toch jammer, want als ik nou even doorgelezen had, kon ik meer boeken op mijn reading challenge zetten.

13687361_135749786871948_2128032556_n
2. Beloven dat ik een boek ga lezen en dat vervolgens niet doen
Ik geloof dat ik een beetje een people pleaser ben, want ik beloof maar al te graag dat ik een bepaald boek zal lezen, zodat ik daarna kan vergeten dat ik dat gedaan heb en verder kan met mijn leven. Het spijt me, iedereen die ik op deze manier heb teleurgesteld. Ik hoop dat ik dit irritante trekje kan afleren, want niet alleen groeit mijn TBR op deze manier als een gek, maar ik krijg ook allemaal irritante vragen over ‘of ik het boek nou al gelezen heb’.

3. Alleen het eerste deel van een serie lezen
Hierin ben ik geloof ik niet de enige: alleen het eerste deel van een serie lezen en de rest laten zitten. Zelfs al vind ik het eerste boek in drie woorden ge-wel-dig, dat garandeert helemaal niet dat ik de rest van de serie ook lees. Van de Daughter of Smoke and Bones-trilogie van Laini Taylor waarvan ik het eerste deel prachtig vond heb ik geen enkel ander boek meer gelezen. Wel heb ik deel twee nog steeds op de plank staan, waar hij in al zijn glorie stof staat te verzamelen.
Natuurlijk lees ik ook weleens een boek dat me simpelweg niet aanstaat, dus dan is het logisch dat ik de andere delen niet lees. Een voorbeeld hiervan is De Godinnentest van Aimée Carter, dat boek was echt niet te pruimen (sorry voor fans van deze serie).

15803654_368094736889095_6502719832062951424_n

4. Halverwege een boek in een ander boek beginnen
Wat ik ook vaak doe als een boek me verveelt, is gewoon in een ander boek beginnen. Zo was er een moment waarop ik vijf boeken tegelijkertijd aan het lezen was en geloof me, dat is niet leuk. Door al die verhaallijnen gaan de feiten op den duur door elkaar lopen, waardoor je niet meer weet waar je boek ook alweer over ging. Ik denk niet dat het me gaat lukken deze gewoonte helemaal af te leren, maar ik hoop dat ik het kan beperken tot maar twee boeken tegelijkertijd.

5. Te kritisch zijn (op taalfouten)
Dit is mijn achilleshiel, de nagel aan mijn doodskist: fouten in een boek. Staat er ‘ik wordt’, dan maak ik er een foto van om vervolgens tegen iedereen te zeuren hoe slecht het is dat er een fout in het boek staat (ook al maak ik deze fout ook vaak). Ik ben zelf ontzettend slordig, maar kan absoluut niet tegen slordigheidsfoutjes in mijn boeken. Het kan mijn leesplezier aardig vergallen: ik kan me herinneren dat ik me ergerde aan het veelvoudige, onnodige gebruik van ‘jij’ en ‘wij’ i.p.v. ‘je’ en ‘we’ in De Reiziger van Diana Gabaldon. Ik heb er zelfs over getweet. Dan weet je het wel.

Dus ik weet waar ik mezelf op moet trainen: boeken uitlezen (tenzij ze echt belachelijk slecht zijn), niet meer dan twee boeken tegelijk lezen, series uitlezen (tenzij ze echt belachelijk slecht zijn), een boek lezen als ik dat beloof en minder kritisch zijn op fouten in boeken.

Maar wacht eens even…
Waar heb ik het eigenlijk over? Ik lees voor mijn plezier, voor mezelf en niet om mijn reading challenge te halen. Waarom zou ik zo veel druk op mezelf leggen? Het wordt er zo niet leuker op. Natuurlijk zou ik vaker een boek uit willen lezen of eindelijk eens die serie afmaken, maar lukt dat niet, dan is dat maar zo. Het gaat erom dat ik lezen leuk blijf vinden, want ik doe het immers voor mijn ontspanning. Ik zie wel of ik deze ‘slechte’ gewoonten afleer! Behalve dat beloven om boeken te lezen en het niet doen… dat is wel een beetje flauw.

Hebben jullie ook slechte leesgewoonten? Willen jullie ze afleren of niet?

 

13 gedachtes over “5 slechte leesgewoonten (die ik niet af wil leren)

  1. readinge zegt:

    Hahahahah die plottwist aan het einde 😆. Lezen is inderdaad voor je plezier en iedereen doet dat op zijn eigen manier! Ik maak mij stiekem ook schuldig aan puntje 2. Uiteindelijk lees ik vaak gewoon waar ik zin in heb, en dat is niet altijd perse een boek wat iemand anders aanbeval.

    Liked by 1 persoon

  2. proudbookjunkblog zegt:

    Ja, ik herken me wel in dat stoppen met een boek. Als ik amper door de eerste 40 pagina’s kom leg ik het lekker aan de kant. Eenmaal over de 100 pagina’s zet ik vaak wel even door. Maar ja, als je gewoon geen plezier hebt in een boek, waarom zou je het dan lezen? It’s all about fun, right?! 😁 Even een tipje: na nummer 5 in je post spring je ineens weer naar nummer 2. Moet nummer 6 zijn denk ik 😉

    Like

  3. booksbrainsblog zegt:

    Ik spoil mezelf ook altijd. Bij sommige boeken weet je gewoon dat aan het eind van het hoofdstuk een ‘ontdekking’ gedaan wordt ofzo en dan gaan mijn ogen automatisch naar die laatste woorden en ja dan weet ik het dus al :/. Soms kijk ik ook al naar de laatste bladzijde. Echt stom, ik verpest mijn leeservaring daar echt door

    Like

  4. nerdygeekyfanboy zegt:

    Puntje twee is echt ontzettend herkenbaar, haha! Ach ja, dan moeten uitgeverijen maar niet zo veel toffe boeken uitgeven 😛 Ik vind het juist knap dat je halverwege kan stoppen! Ik moet van mezelf altijd het boek uitlezen, wat kan resulteren tot een leesdip… Dus puntje 1 is best wel een voordeel! 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

