Recensie // Marielle Brouwer – Chaos & Structure

3.5/5 sterren

Een paar weken geleden zag ik een oproepje in een Facebookgroep voor boekbloggers dat mijn aandacht trok. Iemand vroeg of er bloggers waren die haar boek zouden willen recenseren. Aangezien de beschrijving me wel trok en het me ontzettend stoer leek om een recensie-exemplaar te krijgen als een ‘echte’ boekblogger stuurde ik een mailtje en binnen een dag of twee had ik een e-book waar ik meteen in kon beginnen. En dat deed ik dan ook, ik heb het zelfs in één avond uitgelezen. Heel erg bedankt voor het boek, Mariëlle!

Wat doe je als je na een avondje met iets te veel drank op wakker wordt naast de jongen aan wie je de grootste hekel hebt? Wat doe je als je hem vervolgens overal tegen lijkt te komen? Lily weet het ook niet. Het enige dat ze wel weet is dat Mika, voorman van de populaire Eindhovense band Structure, een lul is en dat ze niks met hem te maken wil hebben. Wanneer de band echter het café waar ze werkt uitkiest om vergaderingen te houden, heeft Lily geen andere keus dan Mika vaker te zien. En dan ontdekt ze dat er meer achter dat knappe uiterlijk zit dan ze aanvankelijk dacht. Wat doe je als je je ziel weerspiegeld ziet in de ogen van de jongen die je ontzettend op de zenuwen werkt?

IMG_9264.2

Chaos & Structure gaat over het liefdesverhaal van Mika en Lily, die allebei op hun eigen manier de weg kwijt zijn. Lily is een soort einzelgänger, maar door haar grote mond in combinatie met haar zachte karakter is ze vreemd aandoenlijk. Mika doet alsof hij zichzelf heel wat vindt, maar bevraagt in werkelijkheid alles wat hij heeft: de band, zijn succes, zijn talent. Hij heeft de neiging om zijn onzekerheid te verdrinken, maar als hij Lily leert kennen, begint er iets in hem te veranderen. De manier waarop Mika en Lily elkaar uitdagen, aftasten, naar zich toe trekken en van zich afduwen hield me urenlang aan de pagina’s van dit boek geklemd. Ik moest gewoon weten hoe het afliep, of het nou betekende dat ik een uur na middernacht nog zat te lezen of niet. Daaruit blijkt de kracht van dit boek: Mariëlle Brouwer heeft twee personages weten neer te zetten die aan elkaar gewaagd zijn, wiens liefde zwijmelwaardig en uitdagend is, zodat je als lezer telkens verder wil lezen.

‘Hij heeft gewonnen. Lily nul, Mika één.’

Wat me wel opviel, was dat de rest van de personages onuitgewerkt en oppervlakkig blijft. Ik kan me herinneren dat Lily een goede vriendin heeft met wie ze naar concerten gaat, die haar troost als er iets mis is, maar ik weet echt niet meer hoe ze ook al weer heette. Ook de bandleden van Structure konden me niet boeien omdat ze zo eenzijdig bleven en buiten het plot bleven staan. Nu heb ik begrepen dat de rest van de bandleden in deel drie tot en met vijf van deze serie de hoofdrol zullen gaan spelen, dus het grootste gedeelte van hun persoonlijkheid zal dan duidelijk worden, maar ik vond het jammer dat ze in dit boek zo op de achtergrond bleven. Dat het boek wel werkt is te danken aan Mika en Lily, wat ik eigenlijk erg knap vind van Marielle Brouwer, want daaruit blijkt dat ze deze twee personages erg goed neerzet.

‘Hij knikt en zijn ene mondhoek gaat omhoog, waardoor er een kuiltje zichtbaar wordt in zijn wang. Oh alles wat heilig is… moet dit? Waarom heeft uitgerekend hij van die to die for kuiltjes in zijn wangen?’

Al vanaf bladzijde één wordt de spanning opgevoerd als Lily wakker wordt naast Mika en ze hun eerste confrontatie al hebben. De toevallige en minder toevallige ontmoetingen die volgen laten de spanning bijna het kookpunt bereiken. Ik vond het geweldig! Het enige waar ik dan wel weer problemen mee heb, is het feit dat ze elkaar wel erg vaak tegenkomen voordat Mika Lily bewust gaat opzoeken. Dat kwam een beetje ongeloofwaardig over, want hoe waarschijnlijk is het dat je iemand die je normaal alleen op school ziet ineens zo vaak tegenkomt? Het is echter geen groot probleem, want de gebeurtenissen zijn om van te watertanden.
Ook zitten er nog een aantal foutjes in de tekst, maar aangezien Chaos & Structure in eigen beheer is uitgegeven, is dat niet onlogisch. Bovendien zijn ze niet storend, want na een stuk of veertig bladzijden ben je ze allang vergeten. Ik heb om een of andere reden problemen met het woord ‘popi-jopi’, vooral wanneer het gebruikt wordt als zelfstandig naamwoord.
Toen ik Chaos & Structure uit had, was ik bijna in shock, want dit einde had ik echt niet verwacht. Gelukkig bleek na een snel mailtje aan Mariëlle dat het verhaal van Mika en Lily doorloopt in deel twee van de serie! Je kan dus extra lang van ze genieten. Daarna volgen de verhalen over de andere bandleden in deel drie, vier en vijf, waar ik stiekem ook wel nieuwsgierig naar ben. In deel een worden er al hints gegeven over wat er gaande is met deze personages, dus ik ben benieuwd hoe dat verder uitgewerkt wordt!

Concluderend vind ik Chaos & Structure een geslaagde New Adult is met een zwijmelwaardig liefdesverhaal, die, ondanks dat hij niet erg gelaagd is, toch nieuwsgierig opwekt naar de volgende boeken in de serie.

Titel: Chaos & Structure
Auteur: Marielle Brouwer
Uitgever: In eigen beheer uitgegeven