4 boeken die ik op vakantie kocht

Ik had me nog zo voorgenomen om het niet te doen. Ik zou geen boeken kopen, want ik heb er al te veel en op vakantie gaan is duur.

En toch kwam ik na mijn vakantie met vier nieuwe boeken thuis. Om mezelf ervan te overtuigen dat het niet zo erg is dat ik mijn toch al rommelige boekenkast nog voller stouw, heb ik besloten een blogpost te wijden aan mijn nieuwe aanwinsten.

Afbeeldingsresultaat voor stad av skuggor

1. City of Bones, maar dan in het Zweeds.

Dit boek moest ik wel kopen, het was nodig. Echt waar. Want hoe moet ik anders mijn Zweedse leesskills oefenen?
Sinds ik vier jaar geleden een half jaar in Zweden heb gewoond en de beginselen van de prachtige Zweedse taal heb geleerd, heb ik het voornemen gehad om eens een Zweeds boek te lezen. Vol goede moed ik heb ik toen al twee boeken gekocht, die ik vervolgens niet heb gelezen. Nou was ik een paar weken geleden op vakantie in Zweden en vond ik Stad av skuggor, een goedkope Zweedse pocketversie van City of Bones. Die moest ik dus wel meenemen, want ik heb dit boek al in het Engels gelezen, dus de drempel is dit keer minder hoog om in het boek te beginnen. Stad av skuggor ligt nu nog werkeloos op mijn nachtkastje, maar ik ga hem binnenkort lezen. Echt.

File:Rivers of London.jpg

2. Rivers of London – Ben Aaronovitch

I can explain! Ik wil Rivers of London al ongeveer precies honderd jaar lezen, maar ik vond het boek telkens niet in de boekhandel. Ik ben een nogal impulsieve koper, zoals je misschien al merkt aan dit artikeltje, dus als een boek niet op voorraad is, dan neem ik niet de moeite om hem bij de boekhandel te bestellen. Toen ik Rivers of London tegenkwam bij Blackwell’s in Edinburgh, waar ik van het weekend was, had ik dan ook geen andere keus dan hem mee te nemen. Dat mijn zus zei dat ik hem moest kopen hielp ook al niet. Jouw schuld dus, Tien.
Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar dit boek. Het is een detective met magische elementen, past helemaal in mijn straatje!

Afbeeldingsresultaat voor waverley scott oxford world classic

3. Waverley – Sir Walter Scott

Ook dit boek was een must have. Ik zal uitleggen waarom. Tijdens onze citytrip naar Edinburgh deden mijn zus en ik mee aan de Literary Pub Tour, een tocht langs verschillende pubs onder leiding van twee geweldige acteurs die ons vertelden over de schrijvers en schrijfsters die belangrijk zijn (geweest) voor Edinburgh. De grote Sir Walter Scott, aan wie overigens een enorm monument gewijd is dat volgens mij hoger is dan de meeste kerktorens in de stad, kwam meerdere malen terug. Dat inspireerde me om op zoek te gaan naar een exemplaar van een van zijn boeken, want ik moet natuurlijk wel iets van de grote Scott gelezen hebben.

Afbeeldingsresultaat voor little women oxford world classics

4. Little Women – Louisa May Alcott

Het was twee klassiekers voor de prijs van één, dus nu heb ik naast Waverley ook Little Women in mijn bezit. Technisch gezien heb ik niks voor dit boek betaald en ik hoef deze aankoop dan ook niet te verdedigen. Ha.

Dat waren mijn ontzettend terechte aankopen! Kopen jullie ook weleens boeken terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was?

P.S. Dit is het Scott Monument, gewijd aan de grote Sir Walter Scott:

 

 

 

 

 

 

2 gedachtes over “4 boeken die ik op vakantie kocht

Geef een reactie

